Hur Saabs crossoversuv 9-4X ska se ut är ingen större hemlighet. Men inredningen i produktionsfärdigt skick har vi inte sett så här bra förut – förrän nu! Dessutom visar kamouflaget i fronten ganska tydligt hur grillen blir. De färska spionbilderna bevisar också något viktigt – modellen är långt ifrån nerlagd!
Den vita maskeringen i fronten visar ganska tydligt grillen på den seriefärdiga 9-4X. I stort sett samma som konceptbilen, som visades första gången i Detroit för ett år sedan. Foto: Automedia. KLICKA FÖR STÖRRE
General Motors chefer försöker skrämma Sveriges regering med olika påståenden om Saab, vilket var tydligt under Detroit-salongen för några veckor sedan. Produktchefen Bob Lutz antydde att Saab 9-4X inte skulle byggas utan bli nedlagd, eftersom man ändå ska sälja Saab.
Men det påståendet var nog mest riktat mot politikerna, eftersom de här färska spionbilderna från norra Sverige på 9-4X visar att testerna fortfarande pågår. Och för första gången kan vi äntligen se hur inredningen ser ut i seriemässigt skick!
Äntligen en bild på inredningen i Saab 9-4X! Inte så ”amerikansk” som många befarat, eller vad tycker ni? Foto: Automedia KLICKA FÖR STÖRRE
Någon tändningsnyckel mellan stolarna kan vi inte se men detta Saab-typiska attribut är nog borta på grund av att bilen är "nyckellös". Såvida inte någon av läsarna kan hitta en bättre förklaring, det ser i alla fall ut att sitta en startknapp till höger om ratten.
Den stora bildskärmen, halvvägs upp på konsolen, ser inte riktigt seriemässig ut. Där gissar vi att det kommer en fullstor bildskärm för navigering och andra kommunikationssystem. I övrigt är det ganska strikt, "svenskt" och inte så "amerikanskt" som många befarat.
Varför man maskerar en bil som i stort sett exakt ser ut som konceptbilen man visade upp för ett år sedan är en gåta. Men så är det! KLICKA FÖR STÖRRE
Tekniskt vet vi ganska mycket och det beror på att GM redan presenterat systermodellen Cadillac SRX, som ni kan läsa mer om genom att klicka här. Haldex levererar fyrhjulsdriften och vi får hoppas att Saab 9-4X också får den avancerade, elektroniska diffbromsen eLSD.
3,0 V6 sitter i Cadillac SRX och kan köras på E85 – alltså BioPower. KLICKA FÖR STÖRRE
Bensinsexan på 3,0 liter hämtas från GM:s lagerhyllor och blir sannolikt samma som i SRX, eftersom vi vet att den är "multifuel" (förberedd för E85) och därmed kan döpas till BioPower hos Saab. Toppmodellen blir 2,9-liters dieseln på 250 hk och 550 Nm, som vi skrivit tidigare om här.
Sannolikt behövs det något snålalternativ också och då gissar vi att Saab väljer sin italienska TTiD, som redan sitter i 9-3. Cadillac SRX och Saab 9-4X ska byggas sida vid sida i General Motors fabrik i Ramos Arizpe, Mexico.
Produktionsbilen blir mycket lik konceptet som vi såg i Detroit för lite mer än ett år sedan. Sedan dess har bilen – samma individ, faktiskt – turnerat runt till en mängd olika bilsalonger.
Cadillac SRX ska finnas ute hos handlarna under försommaren som årsmodell 2010. Saab 9-4X var tänkt att följa tätt efter, någon gång efter halvårsskiftet, men som det ser ut nu får vi vänta på den nya Saab-modellen till början på 2010.

