När Volvo upphörde med sin V70 Bi-Fuel skapades ett uppdämt behov som nu snart kan stillas med hjälp av Volkswagen Passat TSI EcoFuel. Den nya miljöbilen har orsakat ett rekordstort intresse – trots att lanseringen inte startar förrän i mars har VW redan sålt över 500 bilar!
Passat TSI EcoFuel finns som kombikupé och kombi, Variant. Med DSG-låda borde det vara ett och annat taxiåkeri som också blir intresserade? KLICKA FÖR STÖRRE
Volvo-handlarna har gnisslat tänderna i ilska över beslutet att lägga ner V70 Bi-Fuel. För de som sökte en rymlig kombibil med miljöprofil var V70 Bi-Fuel helt rätt och ensam i klassen, men enligt Volvo fanns det ingen förtjänst i biltypen. Nu har Volvo kompenserat sig lite genom att låta eftermarknaden konvertera nya V70, men det steget kanske nu visar sig ha kommit väl sent.
Redan för två år sedan provkörde vi Volkswagen Passat TSI med motor modifierad för naturgas. En ganska odramatisk upplevelse på så sätt att bilen upplevdes precis som en vanlig Passat med vridstark 150 hk motor. Tack vare den dubbla tvångsmatningen via både kompressor och turbo är TSI-motorn helt befriad från långsam gasrespons och kraftlöshet, något som ibland kan följa med de gaskonverterade motorerna.
Naturgas – eller metangas som det handlar om i huvudsak – är delvis en biprodukt som följer med utvinningen av råolja och fossila bränslen men kommer i huvudsak från separata gaskällor.
Metangas kan även utvinnas ur organiskt avfall och då blir det ett koldioxidneutralt bränsle (biogas) som idag är det i särklass mest "miljövänliga" av alla de alternativ som finns på marknaden.
I Sverige har vi en ovanligt hög inblandning av biogas i fordonsgasen, nästan 60 procent för närvarande. Mängden biogas kan variera mellan tankställena, vissa stationer står i direkt anslutning till avfallsstationen och producerar sin egen biogas.
Förutom det rena miljösamvetet erbjuder biogasbilar också ekonomiska fördelar. För tjänstebilsåkaren blir avdraget 40 procent på förmånsvärdet, eller högst 16.000 kronor per år. Privatköparen får 10.000 kronor i miljöbilsrabatt.
Allt sammantaget borde det alltså finnas ett uppdämt behov av rymliga gasbilar och det bevisas nu när VW Passat TSI EcoFuel är på väg in på den svenska marknaden. Trots att själva lanseringen inte ska börja förrän i mars har ryktet om bilen spridit sig i sådan omfattning att det redan ligger över 500 order och väntar!
"Vi har fått frågor varje dag om denna bil och det gör att vi har stora förväntningar införlanseringen," säger Claes Jerveland som är chef för Volkswagen i Sverige. "Som ett resultat av det stora intresset i Sverige kommer de första veckornas produktion att vara öronmärkt för vår marknad."