Hoppa till innehåll

Bilen med hjulmotorer kommer 2010

Michelin har uppfunnit hjulet på nytt och vi såg det i en extrem sportbil på förra Parissalongen. Elmotor, broms, fjädring och dämpning sitter inuti fälgen. Nu är det klart att den första bilen med hjulnavsmotorer går i serieproduktion nästa år. Här är bilen utan motor under huven och utan växellåda, länkarmar och drivaxlar. Allt sitter […]

Michelin har uppfunnit hjulet på nytt och vi såg det i en extrem sportbil på förra Parissalongen. Elmotor, broms, fjädring och dämpning sitter inuti fälgen. Nu är det klart att den första bilen med hjulnavsmotorer går i serieproduktion nästa år.

Bilen med hjulmotorer kommer 2010

Här är bilen utan motor under huven och utan växellåda, länkarmar och drivaxlar. Allt sitter inuti varje hjul. Nästa år börjar serieproduktionen av elbilen Heuliez Will med Michelins aktiva hjul.

Inget är nytt under solen, och icke obekante Ferdinand Porsche visade en bil med hjulnavsmotorer just i Paris på världsutställningen år 1900. I höstas, 108 år senare, ställde däckföretaget Michein, 120 år, ut en modern tolkning av "det aktiva hjulet" – med drivmotor, broms och fjädring integrerat inuti fälgen.

Även om Michelins "active wheel" fortfarande är runt, kan man säga att det i varje fall kommer att revolutionera morgondagens fordonsteknik. På Parissalongen 2008 fick hjulet mest uppmärksamhet i en extrem liten sportbil från det franska specialfordonsföretaget Venturi, men det fanns även på en betydligt mer anonym bil, också från en fransk uddakonstruktör. Bilen kallades Will och var byggd av elbilsspecialisten Heuliez.

Bilen med hjulmotorer kommer 2010

Det aktiva hjulet innehåller både drivmotor, fjädring med elektrisk dämpning och skivbromsenhet. Inga av dessa komponenter behöver därmed finnas i bilens chassi.

Speciellt med Will var alltså att den hade Michelins aktiva hjul med inbyggd elmotor i vart och ett, i stället för en central motor som skickar kraften till drivhjulen kugghjul och drivaxlar. Nu är det klart att den bilen ska börja seriebyggas nästa år. Det blir den första med den nya drivtekniken som tillverkas i stor skala: första året räknar Heuliez med 5.000 exemplar och därefter ökas takten successivt – under förutsättning att den uppskattas av publiken.

Ingen utomstående har hittills kört en bil där hela hjulupphängningen, med fjädring och dämpning sitter inuti fälgen – tillsammans med en elmotor och bromssystemet.

Men om publiken gillar körkänslan är det inget tvivel om att detta kan innebära totalt nytänkande för bilkonstruktörer och formgivare. Bilen med aktiva hjul behöver inga fjädrande bärarmar, stötdämpare, drivaxlar och bromssystem. Allt detta sitter inuti varje hjul.

Hela karosskonstruktionen fokuseras på utrymmet för de åkande och bilens passiva säkerhetssystem i form av kraftupptagande deformationszoner.

Bilen med hjulmotorer kommer 2010

Heuliez Will är bara 370 cm lång, men tack vare hjulmotorerna har den gott omm plats för fyra personer och och packning, i två bagageutrymmen.

Will är en fyrsitsig småbil, 3,7 meter lång, som tack vare konstruktionen har ett bagageutrymme bak och ett fram. Varje motor ger 41 hästkrafter, vilket bör ge den 900 kg lätta bilen fullt tillräckliga fartresurser – särskilt som elmotorerna ger maximalt vridmoment direkt från start.

Elmotorerna har också runt 90 procent verkningsgrad, att jämföra med cirka 20 procent för en bensinmotor om man räknar in friktionsförlusterna i kraftöverföringen. Det betyder att det litiumjonbatteri som får plats under golvet ger en maximal räckvidd på hela 400 kilometer. Men Will kommer också att erbjudas med batteri för 150 och 300 km räckvidd. Eftersom batteriet är dyrt, betyder alternativen att den som inte behöver längsta räckvidden kan köpa bilen billigare.

En grov uppskattning av priserna gjordes på Parissalongen, och man kan räkna med en nivå mellan 20.000 och 25.000 euro.

Men då får man en fyrhjulsdriven bil med lika avancerad elektroniskt styrd stötdämparanpassning som hos mångdubbelt dyrare premiumbilar och sportvagnar. Och via mobiloperatören Orange är Will ständigt uppkopplad på nätet med tillgång till allt som finns där – bland annat kontinuerligt uppdaterade kartor till det inbyggda navigationssystemet.

Priset ska också ställas i relation till driftskostnaden: en ren elbil kan i de flesta europeiska länder köras för runt två kronor per mil i elkostnad. Räknar man in ett batteribyte efter sju, åtta tusen mil stiger milkostnaden någpt, men vi talar fortfarande bråkdelar av vad en bensin- eller dieselbil kostar att hålla igång.

Visst är framidens elbil spännande!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.