En liten fågel har viskat att den kommande sportmodellen Golf R20T, samt systermodellen Scirocco R20T, blir betydligt hetare än vi trott. Turbomotorn från GTI har fått ett extra aggregat för trevligare karaktär och nu ska effekten upp i närmare 300 hk!
Till synes en rätt vanlig VW Golf VI, men under skalet döljs intressanta hemligheter. Stämmer våra uppgifter har VW utvecklat en dubbelturboversion av sin fyrcylindriga 2,0-litersmotor. Räkna med närmare 300 hk i toppeffekt – för att möta hotet från Focus RS! Foto: Automedia. KLICKA FÖR STÖRRE
Det har publicerats en hel del spionbilder på internet den senaste veckan som avslöjar hur Volkswagen testar både Golf och Scirocco på Nürburgring. Eventuellt ska en – eller båda – få sitt elddop under 24-timmarsloppet på samma bana senare i år. Volkswagens färska motorsportchef Hans-Joachim Stuck missar aldrig chansen till ett nytt race på Ringen!
Som alla känner till har den nyligen presenterade klassikern Golf GTI återuppstått, den här gången i sin sjätte generation. Jämfört med föregångaren är motoreffekten relativt måttlig, 210 hk och 280 Nm, ur den 2,0 liter stora turbomotorn. Med tanke på konkurrensen från Ford Focus RS (305 hk, 440 Nm) och Mégane Renault Sport (250 hk, 340 Nm) framstår VW GTI numera som rätt "klen", vilket förstås inte gett ingenjörerna i Wolfsburg någon bättre nattsömn. Något måste göras, men vad?
En diesel-Golf? Nja … vi tror inte det! Istället utvecklar Volkswagen i största hemlighet en ny dräpare i GTI-klassen med cirka 300 hk. Ska vi gissa på premiärvisning i höst, på Frankfurt-salongen? Foto: Automedia. KLICKA FÖR STÖRRE
Spionbilderna från Nürburgring av Golf och Scirocco har omgärdats av påstående om att dessa – med modellbeteckningen "R20" – ska få samma motorbestyckning som Audi S3. Det skulle i så fall innebära att tvålitersturbon ger cirka 265 hk och 350 Nm. Men nu berättar vår vanligtvis mycket välunderrättade källa i Wolfsburg att de två syskonmodellerna blir betydligt hetare än vad vi tidigare trott.
S3-motorn har i största hemlighet vidareutvecklats med bibehållen volym, men med två turboaggregat istället för ett. Två turboladdare ger möjligheten att öka på tidigare i varvtalsregistret och ge en mera körbar motor som inte har lika markerad "ketchupeffekt". Om det innebär att VW väljer samma linje som BMW och har två lika stora aggregat som laddar parallellt, eller om man gör som med dieselmotorerna (två sekventiellt arbetande aggregat) är dock okänt.
En vanlig Golf? Eller vänta nu lite … stora bromsar, burbåge … hm! Vår källa hävdar att detta är den kommande R20T-modellen, fast lätt förklädd. Foto: Automedia. KLICKA FÖR STÖRRE
De två nya sportmodellerna från Volkswagen döps till "R20T" och dyker alltså först upp hos Golf och Scirocco. Men räkna med att motorn även används hos flera andra sportmodeller i VAG-koncernen inom några år.
Parallellt med R20T jobbar Volkswagen även med ännu sportigare versioner som baserar sig på Audis nya femcylindriga turbomotor, som nyligen debuterade i TT RS. Tidigare har vi hävdat att dessa sportversioner – som dessutom får fyrhjulsdrift från Haldex – ska döpas till R42 (för att kännas igen från föregångaren R32). Men de senaste uppgifterna säger att VW bestämt sig för modellnamnet R45.
I grundutförandet ger den femcylindriga motorn 340 hk och massiva 450 Nm, men våra informatörer i Ingolstadt berättade för flera år sedan att man redan tagit fram en hetare version som ger 390 hk! Återstår alltså att se vad toppeffekten blir hos Golf R45 – men att det blir en upplevelse att provköra står klart redan nu!