Här har vi första bilderna på Opels vildaste kombi – Insignia OPC Sport Tourer. Mekaniskt är kombin lik sedanmodellen, dessutom med Haldex fyrhjulsdrift och turbomatad V6-motor som ger 325 hk. Borde Audi och BMW bli oroliga?
Opel Insignia OPC Sports Tourer och Vauxhall Insignia VXR Sports Tourer (på bilden) är systermodeller, endast emblem och högerstyrningen skiljer dem åt. KLICKA FÖR STÖRRE
Som vi kunde berätta redan när sedanmodellen presenterades för ett par veckor sedan, se länken här, blir det även en kombimodell av Opels vilda Insignia OPC. Bilderna här visar Vauxhall Insignia VXR, men det är identiska modeller så när som emblem och högerstyrningen.
Opel Insignia OPC Sports Tourer och systermodellen Vauxhall VXR Sports Tourer delar allt med sedanversionen. Det innebär en 2,8-liters turboladdad bensin-V6:a som ger 325 hästkrafter och 400 Nm vridmoment. Kraften överförs till alla fyra hjulen via den svenska Haldexkopplingen, som även här inkluderar den elektroniska differentialbromsen eLSD. Samma drivlina sitter i Saab 9-3 Aero Black Turbo och där har vi tidigare berömt systemet för sin körglädje och stabilitet, då eLSD kan motverka retursladdar och skicka kraften till det bakhjul som har bästa greppet.
Opel kallar Sports Tourer för en ”livsstilskombi” och i sitt OPC-utförande är det onekligen mer ”Sport” än ”Tour”. Borde Audi och BMW bli oroliga? KLICKA FÖR STÖRRE
Till skillnad mot vanliga Insignia har OPC Sports Tourer en annorlunda framvagn – som för övrigt även ska finnas på vissa versioner av nya Saab 9-5 – som kallas för ”HiPerStrut”, High Performance Strut. Den nya geometrin ska hjälpa till att minska understyrningen, bibehålla negativ camber under kurvtagning men framför allt minska ryck och drag i ratten vid lastväxling.
Chassit på OPC Sports Tourer är sänkt med 10 millimeter jämfört med standard-Insignia. De elektroniska FlexRide-stötdämparna har tre lägen: Standard för högsta komfort, Sport för tuffare körning samt OPC, som anpassar chassit till fullt utnyttjande av bilens topprestanda. Även fyrhjulsdriftens egenskaper anpassas efter de olika körprogrammen. 19-tums hjul är standard och 20 tum går att välja till.
De tydligt markerade avgasutsläppen är det som man först känner igen OPC-modellen på, bakifrån. Sen noterar man förmodligen också däckbredden, 245/40R19 är standard men man kan välja till 20-tums fälgar också.
Med den effektiva drivlinan ska 0 – 100 km/h klaras av på två extra tiondelar jämfört med sedanmodellen, det vill säga 6,3 sekunder. Toppfarten är även här elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Som en kul detalj i den allmänna informationen berättar Opel att man långtidstestade OPC-modellen på den 20 kilometer långa Nurburgringbanan. Inte mindre än 487 varv i sträck, med enbart stopp för tankning och byte av förare! Dessutom har man kört över 18.000 mil i snabb landsvägstakt för att se hur bilen beter sig. Resultat? Inga problem, hävdar Opel.
Som vi berättat förut i vår provkörning av den vanliga Sports Tourer, se länk här, har Insignia kombi en lite otacksam uppgift då ”gamla” Vectra var en närmast gigantisk modell med sitt förlängda axelavstånd. Både baksätet och bagageutrymme är lite mindre i Insignia Sports Tourer jämfört med föregångaren men mäter ändå hyggliga 540/1.530 liter. Känslan i inredningen och den upplevda kvalitetskänslan är mycket bättre än i gamla Vectra men det är fortfarande en liten bit kvar till Audi och BMW. Men frågan är om inte de tyska premiumvagnarna ska vara lite oroliga ändå när OPC Sports Tourer rullar ut på autobahn?




