Räckvidden är den största frågan för potentiella köpare när det gäller eldrivna bilar. Nu har ett tyskt företag visat att en helt vanlig bil med batteridrift kan köras 600 kilometer på en laddning.
Rekordbilen är en ombyggd Audi A2 som trots batterikapaciteten har sina vanliga fyra sittplatser kvar och det mesta av bagageutrymmet intakt.
"Alla" pratar elbilar och laddhybrider i dag, och den stora frågan för både utvecklare och kunder är räckvidden: för att få genomslag måste elbilen kunna köras ungefär lika långt som en bensin- eller dieselbil på en "tank".
Nu är det bevisat att detta blir möjligt i en ganska nära framtid. Det tyska teknologiföretaget DBM Energy i Berlin har tillsammans med elleverantören Lekker Energie byggt om en Audi A2 till batteridrift och lyckades här om dagen köra den från München till Berlin, cirka 600 kilometer, utan stopp för laddning.
Vän av ordning kanske invänder att amerikanska Tesla redan seriebygger en elbil som faktiskt går 400 kilometer per laddning. Det är korrekt, men det handlar om en tvåsitsig sportbil. Den tyska rekordbilen var en vanlig Audi A2 med fyra sittplatser, rimligt stort bagagerum och komplett utrustning i form av servostyrning, krockkuddar, klimatanläggning, stolsvärme och stereo.
Tysklands näringslivsminister Rainer Brüderle betecknar rekordfärden som ett genombrott för elbilstekniken.
Rekordkörningen gick med en snitthastighet på 90 km/h och när bilen kom fram till tyska näringsdepartementet i Berlin, fanns fortfarande 18 procent av batterikapaciteten kvar. Näringsminister Rainer Brüderle kallade distansrekordet för "ett genombrott" och han hoppades att detta mästarprov kommer att leda till global framgång inom elbilstekniken.
Även chefen för Lekker Energie, Thomas Mecke, talar om ett tekniskt genombrott för elektromobiliteten. "Forskningen är avslutad, nu kan vi börja sälja tekniken."
Chefen för DBM Energy, Mirko Hannemann, avslöjade att 50 tekniker hade arbetat nästan dygnet runt i sex veckor med att finslipa tekniken före rekordfärden. "Det var många utomstående som tvivlade på att vi skulle lyckas", sa Hannemann efter framgången. Han förklarade resultatet med att DBM konstruerat ett batteri av typen litium-metall-polymer som uppges vara effektivare än något annat batteri hittills.
Liknande långdistansförsök har gjorts på andra håll, bland annat i Japan där en experimentbil i maj kördes 1.000 kilometer på en laddning. Men där handlade det om en bil som var fylld med batterier och alltså inte vardagspraktisk.
BMW testar elbilsteknik i 600 Mini i flera storstäder, bland annat London, München och Berlin. Erfarenheterna är positiva och BMW konstaterar att ”elektromobilitet fungerar redan i dag i vardagstrafiken”. Men i Mini E tar batteriet upp hela baksätet och det mesta av bagageutrymmet.
Detsamma gäller de 600 eldrivna exemplar av Mini som BMW testkör i daglig trafik i olika städer. Av dessa rullar 90 stycken i München och Berlin. I dem fyller batteriet hela baksätet och det mesta av bagageutrymmet.
Tyska regeringen har uttalat som mål att det ska finnas en miljon eldrivna bilar på tyska vägar år 2020. Hittills testkörs 2.800 elbilar i åtta testregioner i Tyskland där det totalt byggts 2.500 snabbladdningsstationer. Förbundsregeringen har för dessa projekt ställt 130 miljoner euro till förfogande.
Tyska bilföretag har efterlyst en statlig elbilspremie liksom ii Frankrike (5.000 euro) för att få fart på efterfrågan, men det har avvisats av näringsminister Brüderle, som anser att det skulle snedvrida konkurrensen mellan biltillverkarna.
Tyska regeringen stöttar dock forskningen inom batteri- och bränslecellstekniken för närvarande med två miljarder euro.
Näringsministern hoppas att det arbetet ger resultat de närmaste åren så att elbilsrevolutionen tar fart och regeringens nästa delmål kan uppnås: sex miljoner eldrivna bilar på tyska vägar år 2030.