Kia Soul, den kantiga ”ungdomsbilen” från Genèvesalongen som uttalas som Sydkoreas huvudstad, ska börja serietillverkas i höst. Den färdiga bilen som premiärvisas på Parissalongen, blir mycket lik konceptbilen.
Kia Soul, som visats som koncept två gånger, är klar för serieproduktion. Den vänder sig till yngre köpare och är därmed given konkurrent till Toyotas ”ungdomsmärke” Scion i USA.
Kia Soul som konceptbil visades första gången på bilsalongen i Detroit 2006 och var en formgivningsstudie gjord av Kias designcenter i USA och Sydkorea. Till Genèvesalongen i våras hade man utvecklat studien till en närmast färdig bil, och av den officiella bilden att döma ser den serieklara bilen ut exakt som senaste konceptet.
Soul är ett djärvt steg för Kia, som hittills har hållit sig till mer diskreta former hos sina produktionsbilar. Den avvikande designen syftar till att vara ”modern” för att locka unga köpare. Den trendiga kubiska formen medför även goda innerutrymmen som en bonus. Man har dock frångått de ursprungliga terrängegenskaperna, och förklaringen är givetvis att suvar inte längre är särskilt politiskt korrekta – och att de därmed inte tilltalar den yngre medvetna kundkretsen.
På Genèvesalongen fanns Soul i tre varianter som aptitretare inför den färdiga modellen. Versionerna kallades Diva, Searcher och Burner (se rapporten från Genève via länk nedan
Kia Soul väntas erbjuda ett brett program av extrautrustning fför att göra bilen ”personlig”. Bland annat kan man få en hi-tech ljudanläggning placerad i mitten av kupén.
Kia Soul är 410 cm lång, 178 bred och 161 hög. Den är framhjulsdriven och ett av motoralternativen är en tvåliters fyra med automatlåda, men övriga varianter har ännu inte avslöjats.
Produktionen börjar i september i år, en månad före världspremiären. Försäljningen på alla marknader kommer igång 2009 – även i USA och Kina. Främsta konkurrenter anses vara Toyotas USA-märke Scion och Honda Jazz (som heter Fit i USA och Japan).