
Mazdas system påminner om andra redan existerande system på marknaden. Men det är utvecklat för att passa tillsammans med all annan säkerhetsutrustning i den nya generationens Mazda-bilar med Skyactiv-teknik.
SCBS-systemet använder en lasersensor, som är monterad i övre kanten på framrutan, för att upptäcka en bil, eller ett annat föremål, som finns framför fordonet. Upptäcker lasern en fara, bygger systemet automatiskt upp ett tryck i bromsenheten, så att själva bromsreaktionen sedan skall gå snabbare.
Om föraren missar att agera på något sätt för att undvika en krock, aktiveras automatiskt bromsarna och samtidigt reduceras motorns effekt. När skillnaden i hastighet mellan Mazdan och den framförvarande bilen, eller föremålet, är mindre än 30 km/tim, gör det automatiska bromssystemet att kollisionen vid gynnsamma förhållanden helt undviks. Vid mindre gynnsamma förhållanden, som kan bero på bl.a. vägens beskaffenhet, vädret, däcken eller förarens körsätt, mildras åtminstone verkan av en kollision i olika grad.
Men det automatiska bromssystemet är givetvis inte allt i säkerhetsväg som finns på nya Mazda CX-5. Mazdas, av Euro NCAP prisbelönade radarövervakningssystem, RVM, finns i en uppdaterad version. Systemet känner av när fordon kommer bakifrån och varnar föraren på olika sätt om denna inte skulle upptäcka faran, utan i alla fall påbörja en omkörning. Tidigare fungerade systemet från cirka 60 km/tim, men nu redan från 30 km/tim.
Helt nytt för en Mazda-bil är ett system som varnar föraren om han omedvetet korsar de vita linjerna. Detta system, kallat Lane Departure Warning, förkortat LDW, minskar också risken för olyckor.
Nya Mazda CX-5 har dessutom ett nytt system som automatiskt bländar av strålkastarna vid mörkerkörning för att hindra mötande förare från att bländas.
Här finns givetvis också låsningsfria bromsar med allahanda moderna tillbehör, sex airbags, anti-wiplash skydd i framstolarna för att förhindra nackskador vid påkörning bakifrån och ISOFIX-fästen för barnstolar. Ja, faktiskt egentligen allt du kan önska dig när det gäller säkerhet.
Men det är faktiskt inte nog med alla nyutvecklade säkerhetssystem. I Skyactiv-programmet ingår även helt nya chassin och karossuppbyggnader. Förutom att dessa är cirka 8 respektive 14 procent lättare, gör de också CX-5 ungefär 30 procent mer vridstyv, vilket är viktigt för köregenskaperna och därmed också för den passiva säkerheten.
Genom de nya konstruktionerna har Mazda ökat den passiva säkerheten högst avsevärt. Mazdas chassitekniker och karosskonstruktörer har bl.a. arbetat med att fördela krockkrafterna så maximalt som möjligt. På detta sätt fångas krockkrafterna upp mer effektivt genom att de sprids i olika riktningar.
Vid en frontalkrock t.ex. sprids krockkrafterna framifrån och tas upp längs tre olika vägar, uppåt genom A-stolpen, nedåt genom chassiet och via enmellanväg längs bilens sidor. Den övre hjälpramen spelar en viktig roll på flera olika sätt. Den för inte bara energin till A-stolpen, utan fungerar även för att motverka eventuella uppåtgående rörelser hos den främre ramdelen, eftersomdetta annars skulle inverka negativt på den önskade energifördelningen.
Även dörrarna hjälper till att absorbera krockkrafterna och fördelningen av dessa fungerar även vid sidokollisioner, vilket i hög grad förbättrar säkerheten.De främre dörrarna har dubbla skyddsbalkar. Den övre balken är rund, medan den undre har en dubbel plattare konstruktion. Även krockbalken i bakdörrarna har samma dubbla konstruktion för att förbättra karossens styrka och säkerhet.
Men alla större eller mindre detaljer är viktiga för att förbättra säkerheten. En annan liten detalj som Mazdas utvecklingsingenjörer tänkt på är att basen på de främre A-stolparna har utformats så att sikten framåt för föraren skall bli så bra som möjligt på krokiga vägar och i korsningar. De yttre backspeglarna är monterade direkt på dörrarna för att ge ett tomrum mellan spegeln och dörren, vilket ger ett bättre synfält – och ökar säkerheten ytterligare.