Hoppa till innehåll

Första macken för elbilar klar i Stockholm

Nu kan du tanka din elbil på vanlig mack om du susar omkring batteridrivet i Stockholm. Den första laddstolpen invigdes på tisdagen vid Preem-macken på Norr Mälarstrand och snart tillkommer en vid Globen och en i Nacka. Nu kan alla som kör eldriven bil i Stockholm fylla på batterierna vid en vanlig mack, där det […]

Nu kan du tanka din elbil på vanlig mack om du susar omkring batteridrivet i Stockholm. Den första laddstolpen invigdes på tisdagen vid Preem-macken på Norr Mälarstrand och snart tillkommer en vid Globen och en i Nacka.

Första macken för elbilar klar i Stockholm

Nu kan alla som kör eldriven bil i Stockholm fylla på batterierna vid en vanlig mack, där det finns möjlighet att ta en fika och läsa lite under tiden. Pilotprojektet med laddstolpar på Preem-mackarna vid Norr Mälarstrand, Globen och i Nacka ska utvärdera konsumenternas behov och beteende vid laddning, och tekniskt ska även snabbladdning (på 5-6 minuter) utvärderas.

På tisdagen invigde Stockholms stads miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton den första laddstolpen på Preems drivmedelsstation på Norr Mälarstrand i Stockholm. Det var ett första steg i ett nyligen inlett samarbete mellan elleverantören Fortum och mackkedjan Preem kring infrastruktur för laddning av elfordon.

Pilotprojektet innebär att Fortum kommer att sätta upp laddstolpar vid tre av Preems drivmedelsstationer i Stockholm. Först ut är Norr Mälarstrand, följt av Globen och Nacka.

”Att driva utvecklingen av infrastruktur för laddning och att erbjuda koldioxidfritt drivmedel för elbilar är en naturlig del av Fortums utveckling som energibolag. Nu inviger vi Sveriges första riktiga elmack tillsammans med Preem och visar med det ännu tydligare att el är ett viktigt framtida drivmedel”, säger Christian Lundberg, vd för Fortum Sverige.

Enligt en sammanställning som Fortum gjort kommer antalet personbilar och lätta lastbilar i trafik globalt att öka från dagens cirka 800 miljoner till 1.250 miljoner fordon år 2020. Det betyder en kraftig ökning av CO2-utsläppen i världen, om vi inte ersätter de fossila drivmedlen.

Och det bästa drivmedlet är el, slår Fortum fast. Bolaget visar i en jämförelse mellan en bensindriven och en eldriven bil att koldioxidutsläppet vid samma körcykel (med nordisk elmix) är 91 procent lägre för elbilen – 15 g/km att jämföra med 163 gram per kilometer.

Första macken för elbilar klar i Stockholm

En av Fortums testbilar är norska Think City, som kan köras upp till 18 mil på en laddning med så kallat Zebra-batteri. Think kommer också med litiumjonbatteri, som är lättare och mindre krävande när det gäller temperaurhållning och laddningsprocedur.

Men det är inte enda skälet som talar för el som drivmedel. Fördelarna är många fler, visade Fortum vid tisdagens elmacksinvigning:

# Med den produktionsmix vi har i Norden (vatten, vind, kärnkraft) är CO2-utsläppen mycket låga vid elproduktionen.
# Låga driftskostnader genom lågt elpris per kilowattimme och hög verkningsgrad i elmotorerna.
# El är lättillgängligt och finns i stora produktionsvolymer. Majoriteten alternativa drivmedel (exempelvis etanol och biogas) lämpar sig bara för en mindre del av bilparken. Elen räcker för hela bilparken inom hela EU, enligt Fortums beräkningar.
# Nätverk för distribution finns redan i form av kraftledningar. Alternativet biogas till exempel, som produceras vid soptippar, måste transporteras genom nya rör för att nå sina användare, medan kraftnätet endast behöver smärre förbättringar för att nå praktiskt taget alla bilägare överallt.
# Europa är självförsörjande. EU importerar majoriteten av sitt oljebehov, men är självförsörjande när det gäller elproduktionen.
# Tekniken finns redan. Dagens ganska smala utbud av elbilar kommer att breddas markant de närmaste tre fyra åren. Batteritekniken, den främsta flaskhalsen, förbättras ständigt. Mycket stora resurser satsas på elbilstekniken hos alla tillverkare och enligt Fortums prognos kommer runt hälften av alla nya bilar att vara eldrivna år 2030.

”Elbilar är klimatsmarta, tysta, och rena, och det är mycket positivt att det privata näringslivet nu bidrar till att bygga ut infrastrukturen för elbilarna. För mig som miljöborgarråd är det viktigt att se till att det finns många miljövänliga alternativ i biltrafiken både i stadens egen bilflotta och för stockholmarna. Landstingets rapport om miljörelaterad hälsa för 2009 visar klart och tydligt att arbetet för ren luft och minskat buller är viktigt, och där är elbilar en viktig pusselbit, tillsammans med dubbdäcksreglering och nya typer av asfalt”, sa miljöborgarrådet Ulla Hamilton (M) när hon invigde laddstationen vid Norr Mälarstrand.

Fortums vd påpekade att många länder i Europa redan tagit initiativ med diverse stödåtgärder för laddbilar och att Sverige inte ligger i framkant av den utvecklingen – vilket vi borde göra, enligt Christian Lundberg.

En snabb introduktion av elbilar förutsätter samverkan mellan energibolag, biltillverkare och regering/riksdag i EU:s länder, framhåller Fortum. Det handlar bland annat om utbyggnad av laddstolpar och övrig infrastruktur, teknikförbättringar (bilar, batterier), CO2-baserad fordonsskatt och andra incitament för köp av elbilar.

Fortum testkör i dag fyra bilmodeller med eldrift: Toyota Prius som laddhybrid, norska Think City (el), Fiats transportkombi Doblo med eldrift samt en elkonverterad Volkswagen Passat. Laddstationer finns i Espoo i Finland och i Stockholm. Ett samarbete med Göteborgs stad är också på gång.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.