Hoppa till innehåll

Unik intervju med Saabs kinesiska ägare

Hela bilvärlden är på plats i Frankfurt och givetvis också kinesiska BAIC:s chefer. Vi fick ett snack med ”Darwin” som är chef för BAIC! Chefredaktör Alrik Söderlind träffade ”Darwin”, chefen för BAIC, som gör tummen upp för samarbetet med Saab. ”Jag lärde mig köra bil i en Saab,för 30 år sedan i USA. Jag gillar […]

Hela bilvärlden är på plats i Frankfurt och givetvis också kinesiska BAIC:s chefer. Vi fick ett snack med ”Darwin” som är chef för BAIC!

Unik intervju med Saabs kinesiska ägare

Chefredaktör Alrik Söderlind träffade ”Darwin”, chefen för BAIC, som gör tummen upp för samarbetet med Saab.

Jag lärde mig köra bil i en Saab,för 30 år sedan i USA. Jag gillar bilarna.”
Det är det första Dazong Wang, president för Bejing Automotive Industry Holding Co – även känt som BAIC – säger till mig när jag av en slump springer på honom i Saabs monter.

Äntligen tänker jag, en första kontakt med det kinesiska företag som vill köpa in sig i Koenigsegg Group. När man inte har en aning om något känns det alltid osäkert. Det okända är ofta läskigt. Men nu efter en första pratstund känns det bättre.

Han kallar sig själv ”Darwin” eftersom alla kineser tar sig ett europeiskt namn för att det ska bli lättare. Snacka om att de anpassar sig, och inte vi. Eller?

När jag ska skriva ner intervjun kommer Kjell AC Bergström, Saabs drivlinechef, och sätter sig ner och börjar snacka. Han har faktiskt fått ett kinesiskt namn av en av Darwins medarbetare, och ska få det utskrivet på fredag, så att han kan lära sig skriva det själv.

Darwin leder delegationen som ska se vilka tekniska rättigheter (kallat IP på biljargong) som Saab har rätt att licensera ut. Det som BAIC kan använda sig av.
Planen är att Saab ska utveckla tekniska lösningar åt BAIC, helt färdigt i Sverige, levererat till Kina. BAIC:s stora problem är att man ska gå från att vara en väldigt stor lokal tillverkare till att bli en egen självständig biltillverkare, med egna produkter.
Alla de kineser från BAIC som har varit i Sverige och träffat Kjell AC har liksom Darwin jobbat länge i den västerländska industrin och utbildat sig i väst.

”Jag är väldigt förvånad över att de är så västerländskt orienterade. Vi förstår varandra väldigt bra och det är lätt att diskutera. Och BAIC har blivit positivt förvånade och uppskattat en hel del som vi visat upp på hyllorna och även som vi berättat om, som ännu bara finns i våra huvuden,” säger Kjell AC.

Dazong Wang, alias Darwin, har jobbat som i USA som chef hos GM under 21 år. När jag berättar att det finns en svensk rädsla för kinesiska bolag säger Darwin:
”Så länge det finns en stark känsla av win-win mellan olika företag finns det ingen fara med olika kulturer. Och alla mina kolleger som är här har utbildats sig i väst, och många har jobbat i väst. Men jag kan förstå oron, för folk i Sverige känner inte vårt företag, vi är nya för er. Men vi är ett mycket stort företag som växer snabbt. Hittills i år har vi ökat med 40 procent. Vi jobbar tillsammans med Mercedes, Hyundai och ett 20-tal andra stora företag.”

ams: Vilka tankar har BAIC med Saab, varför är ni intresserade?
”Vi gillar Saab, varumärket och bilarna. Men vi ska bygga upp vårt eget varumärke och behöver hjälp med teknik. Vi måste bli ett globalt företag. För Saabs del måste man in i Kina, alla måste till Kina. Tillsammans kan vi båda växa, vi kan hjälpa till med produktion och med återförsäljare i Kina.”

ams: Hur ser du på produktutveckling?
Darwin: ”Vi måste hjälpa varandra, och Saab har en fantastisk miljöprofil, som måste få ännu mer teknik. Vi har bra batteriteknologi, och elbilar är framtiden. Och Saab har skickliga ingenjörer som kan hjälpa oss. Vi måste båda bidra till vad som ska upp på bordet, då blir det bra.”

När jag berättar för Kjell AC vad Darwin sagt är han helt cool och säger: ”Det ser ut som om vi på fredag ska kunna summera en klar plan på hur vi ska gå vidare, men allt beror på om affären går i hamn. Dom får läsa och se allt vi har, men inte kopiera. Man vill först och främst lokalproducera egna motorer och växellådor i Kina.”

Den kinesiska faran?
”Tillverkning går allt mer mot att producera där du säljer. Det är vansinnigt att skicka stora tunga saker över världen. Kanske är jag naiv, men jag är inte rädd för kineserna. Vi kan ju se på närmare håll att det finns företag som inte bryr sig om sina partners…”

”GM vill ha en klausul om att de ska få köpa in sig i framtida lösningar som vi kan komma med, och det är väldigt bra, det betyder ju pengar in. Och det visar att de har respekt för vårt kunnande, något som man kanske inte alltid visade tidigare.”

”Det är när de ska börja exportera produkter som det är avgörande att de äger de tekniska rättigheterna, och det är där vi kommer in, fortsätter Kjell AC, som inte verkar ha någon avstängningsknapp.

Det sista Darwin sa till mig var för övrigt:
”Jag har träffat Christian, en bra kille…”
Om första intrycket är att lita på, kan den ”kinesiska faran” vara lätt överdriven. BAIC ska äga 20 procent och inte ingå i styrelsen. Och Darwin är lika trevlig och lättpratad som vilken Saabkille som helst.

auto motor & sports tidigare chefredaktör och Senior Editor-At-Large som var med från starten 1995 efter att bland annat ha arbetat på Teknikens Värld. Erfaren motorjournalist skrev för ams om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.