Hoppa till innehåll

V70 laddhybrid – C30 elbil

Här är Volvos två nya modleller – en laddhybrid och elbil. Två tysta upplevelser som snart blir verklighet. Thomas Berggren har provkört Volvos laddhybrid som kommer 2012. Vad är ditt första intryck av laddhybriden V70 PHEV?TB: Man kan väl säga att när man sätter sig i bilen känns det ungefär som att sätta sig i […]

Här är Volvos två nya modleller – en laddhybrid och elbil. Två tysta upplevelser som snart blir verklighet.

V70 laddhybrid - C30 elbil

Thomas Berggren har provkört Volvos laddhybrid som kommer 2012.

Vad är ditt första intryck av laddhybriden V70 PHEV?
TB: Man kan väl säga att när man sätter sig i bilen känns det ungefär som att sätta sig i en vanlig V70, reglagen är desamma. Men det är ju inte konstigt eftersom den går på både el och diesel. Det är när man kör man märker den stora skillnaden. Man lägger i drive, ja den har automatlåda, och gasar – och det är tyst… Det hörs inget annat än ett lätt vinande ljud från elmotorn eftersom dieselmotorn inte startar om man inte trycker gasen i botten. Elmotorn driver upp till 70 km/h, sen startar dieseln. Och kör man under 70 km/h kan man köra fem mil. Vi körde på Volvos egen testbana i Torslanda och höll oss under 70 km/h, och det känns faktiskt ganska underligt att inte höra en motor som brummar, man får nästan en liten känsla av att sväva fram.

Hur skiljer den sig från den vanligaste hybriden Prius?
TB: Största skillnaden är att i Prius går bensinmotorn in väldigt ofta. Dessutom kan man inte köra mer än ett par kilometer med elmotorn i Prius, och då bara i 50 km/h, annars

V70 laddhybrid - C30 elbil

Thomas blev varse att det handlade om en elbil när han såg varningsskylten…

går bensinmotorn in. Med Volvon kan de flesta köra till jobbet och tillbaka, och man kan som sagt köra i 70.

Är det något som överraskat?
TB: Att det är såpass tyst. Jag hade nog väntat mig att man skulle öra andra ljud som exempelvis däckljud, men inte. Sen har den förstås extra lättrullande däck, men ändå.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
TB: Den börjar säljas 2012. Vad den kostar är däremot inte klart. Enligt Volvo sjunker priserna hela tiden på de nya komponenterna, redan nu har priserna sjunkit 30 procent sedan projektet startade. Min gissning är att hybriden kommer att bli cirka 10-15 procent dyrare än en dieseln.

Ja, så hade du väl kört en elbil också?
TB: Ja det har jag, C30 BEV och den är alltså helt elektrisk. Den har två batteripaket, toppfart på 130 km/h och en ganska kraftfull motor på 110 hk som man kör på en växel. Räckvidd är 15 mil och även denna är naturligtvis tyst.

När får vi se den i handeln?
TB: Volvo kan inte säga när den går i drift, men de hoppas att den ska kunna erbjudas ganska snart efter att hybriden finns på marknaden.

För mer tekniska fakta se länkar nedan.

Längre och utförligare provkörningar av båda bilarna kommer i auto motor & sport nummer 21, finns i butik den 6:e oktober. Då kommer även en stor genomgång av Volvos nya säkerhetssystem som räddar liv på fotgängare.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.