Den nya, USA-anpassade sedanmodellen ska heta Passat och den blir stor: 487 centimeter i längd och växer på alla håll. ”USA-Passat” ska byggas i den nya fabriken i Chattanooga, Tennessee.
Det är som vanligt inga dramatiska designförändringar när VW släpper en ny modell. USA-Passat växer på alla håll för att få mera generösa innerutrymmen. KLICKA FÖR STÖRRE
Man ska bygga bilar som passar marknaden och det gör Volkswagen med sin nya Passat Sedan, som premiärvisas på Detroitsalongen. I USA-versionen växer Passat med en decimeter i längd till 487 centimeter och blir 184 cm bred för att passa de fullvuxna amerikanerna.
Den nya sedanmodellen ska byggas i VW:s fabrik i Chattanooga, Tennessee, som snart öppnar. Det blir Volkswagens första USA-fabrik sedan det kortvariga försöket i Westmoreland, Pennsylvania, mellan 1978 och 1988. Förutom USA-Passaten planerar VW även att ta fram en suvmodell som är avpassad för den amerikanska marknaden. Också Audi kan öppna en fabrik i USA och det beslutet ska tas inom fyra år.
”Born in the USA” är inte bara en slogan, bilen defenierades där och VW konstruerade sedan efter de amerikanska kundernas önskemål. 85 procent av USA-försäljningen förväntas byggas i Nordamerika (VW:s fabriker i USA och Mexico). KLICKA FÖR STÖRRE
Även priset på nya Passat blir USA-anpassat och instegsmodellerna förväntas kosta från 20.000 dollar. Trots det låga priset blir det ingen "nedskalad" teknik (som exempelvis den amerikanska Jetta) utan multilänkbakaxel och även en snål dieselversion som är avpassad för de amerikanska avgasreglerna ingår i utbudet. Dieseln blir på 2,0 liter, 140 hk och får en angiven bränsleförbrukning på 43 mpg (5,5 l/100 km).
De flesta jänkarna lär nog slå till på den beprövade, femcylindriga bensinmotorn på 2,5 liter och 170 hk. Även VR6-motorn på 3,6 liter och 280 hk erbjuds, i det fallet standardutrustad med DSG-låda. Tre utrustningsnivåer ska erbjudas: S, SE och SEL. Även basversionen "S" ska vara välutrustad. Som en detalj i marginalen kan vi notera att Passat får funktionen "Valet Parking" vilket innebär att handskfack och bagageutrymme förblir låst om någon annan än bilägaren parkerar bilen (som vid en restaurang, till exempel). En annan USA-anpassning är fjärrstart av bilen för att låta luftkonditioneringen sänka temperaturen innan man kliver in.
Rymligt, som vi kan förvänta oss när längden ökat med en decimeter, jämfört med sedanmodellen som säljs i Europa. USA-Passat får också flera tekniska funktioner som specialanpassats, till exempel fjärrstart för att starta AC:n.
Passat CC säljs redan i USA och den anses så "bra" att det inte behövs någon ytterligare anpassning, den ska även fortsätta att säljas parallellt med nya USA-Passat. Men några fler varumärken från VW Group blir det inte, Seat och Skoda är inte aktuella för USA. Med fabriken i full produktion hoppas VW på att tredubbla sin USA-försäljning fram till 2018 och då – förhoppningsvis – sälja 800.000 bilar per år.
Kommer USA-Passat till Europa? Sannolikt inte, men den kan dyka upp på andra marknader. Inte heller den nya suvmodellen som anpassas för USA lär lanseras i Europa. Mer om USA-Passat går att läsa i VW:s pressrelease, som går att ladda hem som pdf-dokument genom att klicka här.






