Hoppa till innehåll

Saabs produktion startar – och stannar

Under tisdagen stod produktionen i Trollhättan delvis still. Enligt uppgift på grund av brist på delar, något som sägs bero på att underleverantörer inte fått betalt. Produktionen kom igång men stannade igen. Produktionen hos Saab stod tillfälligt still under tisdag eftermiddag men är nu igång igen. Full fart är det även kring ryktesspridningen kring Saabs […]

Under tisdagen stod produktionen i Trollhättan delvis still. Enligt uppgift på grund av brist på delar, något som sägs bero på att underleverantörer inte fått betalt. Produktionen kom igång men stannade igen.

Saabs produktion startar - och stannar

Produktionen hos Saab stod tillfälligt still under tisdag eftermiddag men är nu igång igen. Full fart är det även kring ryktesspridningen kring Saabs eventuella likviditetsbrist.

Ryktesspridningen kring Saabs eventuella likviditetsproblem startade i förra veckan när vd Jan-Åke Jonsson meddelade att han ska sluta sin tjänst. De ryktena fick förnyad fart under tisdagen då produktionen stod still på eftermiddagen på grund av komponentbrist.

Enligt flera uppgiftslämnare beror driftstoppet på att Saab Automobile släpar efter med betalningen till sina underleverantörer och affärspartners. Transportföretaget DB Schenker har bekräftat att man saknar betalning från Saab och även reklamföretaget Lowe Brindfors har gått ut till media och meddelat att fakturorna blivit liggande obetalda sedan i december.

Styrelseordförande Victor Muller har till nyhetsbyrån Reuters uppgett att man haft en dispyt med ett transportföretag men att det i övrigt inte är några bekymmer.

Vi har under morgonen försökt att nå talespersoner på Saab Automobile för att få kommentarer till situationen. Den kortfattade information som man gått ut med finns att läsa i sitt originalutförande, på engelska, i rutan nedan.

Enligt Saabs pressmeddelande har man haft förhandlingar med leverantörer och hoppas kunna avsluta dessa inom kort för att undvika framtida driftstopp. Man har också för avsikt att nå långsiktiga lösningar som innebär en bättre finansiell situation. Vad detta skulle kunna innebära rent konkret nämner man dock inte.

Det är känt sedan förut att den ryska affärsmannen Vladimir Antonov vill gå in i Saab Automobile som delägare (klicka på länken för att läsa mer). Enligt Antonov ska det finnas ett detaljerat förslag på hur kapitaltillskottet kan genomföras men det har inte blivit offentligt ännu. Antonov har lämnat sitt förslag till Riksgälden (klicka för att läsa mer).

Helt klart är att Saab inte gynnas av fortsatt osäkerhet kring företagets framtid. Den viktiga vårförsäljningen ska precis ta fart på allvar och nu måste Saab visa att man kan övertyga nya kunder. Inte minst är det viktigt att lyckas bland de företag som erbjuder tjänstebilar till sina anställda. Saab har tappat stort bland förmånsbilarna, något som till stor del gynnat Volkswagen, men ny statistik visar att Saab fortfarande håller tredjeplatsen i Sverige – efter ettan Volvo och tvåan VW.

Enligt uppgifter från lokaltidningen TTELA startade produktionen i Trollhättan under tisdagsmorgonen, för att vid lunchtid återigen stanna. Saabs presstalesman Thomas Schulz ville inte kommentera det nya produktionsstoppet:
"Jag gör inte det, men det jag kan säga är att vi varit i kontakt med alla leverantörer och sagt till dem att de måste göra allt de kan för att leverera material," sa Thomas Schulz till TTELA.

Enligt Thomas Schulz ska Saab också ha problem med ett nytt affärssystem för fakturor som man nyligen drog igång. Det tidigare systemet var en del av GM:s centrala affärssystem, som Saab alltså lämnat.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.