Hoppa till innehåll

Volvo D5 höjer effekten till 215 hk

Den femcylindriga dieselmotorn D5 får höjd effekt från 205 hk/420 Nm till 215 hk/440 Nm. Dessutom passar Volvo på att gör D5-motorn snålare och minskar förbrukningen med åtta procent. Även D3 och DRIVe-motorn har förbättrats. Volvos dieselmotorer har förbättrats, vilket i de flesta fall innebär både bättre effekt och lägre förbrukning. Jakten mot allt snålare […]

Den femcylindriga dieselmotorn D5 får höjd effekt från 205 hk/420 Nm till 215 hk/440 Nm. Dessutom passar Volvo på att gör D5-motorn snålare och minskar förbrukningen med åtta procent. Även D3 och DRIVe-motorn har förbättrats.

Volvo D5 höjer effekten till 215 hk

Volvos dieselmotorer har förbättrats, vilket i de flesta fall innebär både bättre effekt och lägre förbrukning.

Jakten mot allt snålare motorer och bilmodeller går vidare, så även hos Volvo som ännu en gång gått varvet runt och finjusterat sina modellalternativ. Många små förbättringar har gett resultat, berättar Derek Crabb som är ansvarig för motorutvecklingen hos Volvo Personvagnar:
"Det handlar egentligen om förbättringar på flera områden som tillsammans gör bilen både roligare och billigare att köra. Det handlar om konsten att ta ett litet steg i taget. Motorerna är redan så optimerade att det krävs många mantimmar för att hitta och vässa de små detaljer som kan göra dem ännu effektivare", säger Derek Crabb.

Om vi börjar längst upp i näringskedjan hos dieselalternativen hittar vi den beprövade, femcylindriga 2,4-liters D5. Motorn genomgick ett stort generationsskifte i slutet av 2008 där nästan allt utom motorblocket förändrades. Knappt två år senare fick D5 sällskap av lillebror D3 som har kortare slaglängd och motorvolymen 2,0 liter (även D3 är femcylindrig).

Den senaste uppgraderingen innebär att D5 ökar sin maxeffekt från 205 till 215 hk, maximala vridmomentet hoppar upp från 420 till 440 Nm. Trots effektökningen har förbrukningen minskat med åtta procent. D3-motorn ligger kvar på gamla nivån, det vill säga 163 hk och 400 Nm.

Vilka detaljer som förbättrats på Volvos D5 och D3 går att läsa i faktarutan, längre ner på sidan. För exempelvis Volvo S80 med nya D5-motorn innebär det att förbrukningen sjunker till 4,9 l/100 km med manuell låda och start/stopp-teknik. CO2-utsläppet blir då 129 g/km. För D3-motorn i Volvo V70 är siffrorna 5,2 l/100 km och 137 g/km i koldioxidutsläpp.

Den allra snålaste dieselmotorn i gänget är den fyrcylindriga 1,6-litersmaskinen som återfinns i DRIVe-modellerna. Denna är nu uppgraderad till avgasnormen Euro 5, vilket är en välgärning för Volvos försäljning då man under några månader saknat DRIVe-modellen till storsäljaren V70. Effekten har ökat från 109 till 115 hk, maximala vridet är höjt från 240 till 270 Nm. CO2-utsläppet för Volvo S80/V70 DRIVe är som förut 119 g/km med hjälp av manuell låda och start/stopp-teknik.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.