
Mercedes lyckades äntligen ta en efterlängtad seger i 24-timmars på Nürburgring efter många försök. För första gången lyckades Bernd Schneider (#9) ta sig i mål i den anrika tävlingen och när han äntligen gjorde det var det med en vinst. Schneider och Sean Edwards körde ensamma sista halvan av racet sedan starten klockan 08.20 i morse. Teamkamkraten Jeroen Bleekemolen var på sjukhuset och förlöste sina tvillingar och Nicki Thiim stod av okänd anledning över sina sista stinter.
Natten bjöd på löjligt mycket regn och dimma och enligt alla förare var det fullständigt kaos på banan. Racet rödflaggades vid tiotiden på kvällen av säkerhetsskäl eftersom flaggvakterna inte kunde se varandras poster. När racet återuptogs vid 08.20 i morse var det full fart direkt. Richard Göranssons teamkollega Maxime Martin var 17 sekunder snabbare än närmaste konkurrent på första varvet.

Richard Göransson (#25) låg hela tiden bra till i med topp tio-placeringar i sitt Marc VDM Team understödda av BMW. Det var under lunchen som man började klättra bland placeringarna och pallen närmade sig alltjämnt. När Andrea Piccini lämnade över bilen till Maxime Martin började det gå undan. Martin satte rekordtid på rekordtid när han jagade de tre ledande Mercorna (#9, #22 och #23) i täten och på de sista fem varven tog han in nästan två minuter på ledaren. Tredjeplatsen intogs när han rundade en SLS AMG på utsidan i Hatzenbach och precis innan Schwedenkreuz var #25 uppe på en andraplats. Det var nu Martin satte fart. Under tre furiösa varv plockade han in flera kilometer på ledande nummer nio. Men målflagg gick på utsatt tid klockan 17.00 och bil #25 med Richard Göransson, Andrea Piccini, Maxime Martin och Yelmer Buurman kammade hem en riktigt fin andraplats efter en fantastisk insats.
Richard Göransson dubbelkörde för en likadan BMW Z4 GT3 för samma team (#26) som tyvärr blev påkörd efter omstarten i förmiddags. Då var det Bas Leinders som satt vid spakarna.
Nicki Thiims pappa Kurt Thiim delade bil med Fredrik Lestrup som gjorde storsuccé med sin Audi TT RS och körde in på en 23:e-plats i tävlingen och som solklar etta i sin klass. Bästa icke-GT3-bil med andra ord. Suveränt jobbat. Lestrups andrabil, en Mini Cooper S, slutade femma i klass SP 2T och totalt 77:a.

Länge såg även Edward Sandström ut att kunna hänga med i toppstriden i sin Audi R8 LMS Ultra (#29) och han låg på en sjundeplats när racet återupptogs i morse. Men ödet ville annorlunda och de fick dra sig tillbaka med fel på hjulupphängningen vid tiotiden.
Häggenäs Automobile körde riktigt bra i sin Seat Leon och hamnade precis utanför pallen på en fjärdeplats i klass SP 3T. Totalt kom de på 57:e plats. Porsche Center Väst, med bland annat Sten Carlsson som syntes i ams 10/2013, klarade en femteplats i klass V6 och en total 60:e-plats. Ulf Karlsson i Kremer Racing slutade på en 74:e-plats. Andreas Simonsen som satt i vinnarens systerbil (#10) tillbringade racets sista timmar i garaget bara för att kunna glida ut på sista varvet och ta målflaggan. Totalt slutade de på en 130:e-plats.
Vi tackar våra svenska deltagare i N24 för att de vill, vågar kan och orkar. Under sista timmen av racet stod hela redaktionen bakom artikelförfattarens skärm och hejade fram varenda placering. Vi längtar redan till Le Mans om en månad.