Hoppa till innehåll
Recharge

3 000hästkrafter i BYD:s nya elmonster – ska slå  Rimac Nevera

BYD nöjer sig inte med att ha den snabbaste kinesiska elbilen. De vbill även slå Rimac Nevera och Aspark Owl.

Förra året slog BYD och deras undermärke Yangwang kinesiskt hastighetsrekord med Yangwang U9 som har en systemeffekt på 1 305 hk från fyra elmotorer.

Yangwang U9 lyckades komma upp i 391,94 km/h vilket gör den till den tredje snabbaste elbilen i världen efter Rimac Nevera (415 km/h) och Aspark Owl (438 km/h).

Mer kraft ska ge världsrekord

BYD kan givetvis inte nöja sig med att vara trea och har därför bytt ut elmotorerna mot starkare versioner på 555 kW vardera. Det ger en systemeffekt på 3 019 hästkrafter, uppger Electrek.

Den nya monstermodellen kallas Yangwang U9 Track Edition

Elbilen har ett LFP-batteri på 80 kWh. Enligt den generösa kinesiska körcykeln är räckvidden 45 mil. Batteriet kan laddas med upp till 500 kW för snabba stopp i depån. Att ladda från 30 till 80 procent tar bara 10 minuter.

Utöver mer motoreffekt har BYD/Yangwang även jobbat med bilens aerodynamik, som vi kan se på bilderna som kommer från den kinesiska myndigheten MIIT.

Nu väntar vi bara på en video som bekräftar att Yangwang U9 Track Edition kommer upp i hastigheter över 438 km/h.

Yangwang U9 Track Edition bakifrån

Yangwang U9 Track Edition har över 3000 hästkrafter och rejäla aerodynamiska hjälpmedel för att få ner kraften i asfalten. Foto: Yangwang / MIIT

Detaljbilder på Yangwang U9 Track Edition

Bilder på Yangwang U9 Track Edition från myndigheten MIIT. Foto: Yangwang

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: BYD / Yangwang/MIIT

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.