Porschetunern 9ff är inte sena att se potentialen i nya Panamera och erbjuder nu tre ”uppgraderingar”. Modellen 9ff PT-65 innebär hela 650 hk och 850 Nm, inkluderat en aerodynamiksats. Är inte nosen lite lik Nissan GT-R, förresten?
Mest effekt ger PT-65 med 650 hk och 850 Nm. Aerodynamiksatsen ger Panamera ett helt nytt utseende, men är det inte lite Nissan GT-R över fronten?
Finns det verkligen inget som är heligt? Jo, förmodligen, men Porschetunern 9ff tvekade ändå inte att sätta tänderna i nya Panamera. Med erfarenheterna från Cayenne Turbo var det heller inte så svårt att utveckla några ”uppgraderingar”.
Modell PT-55 innebär att 9ff monterar ett sportluftfilter och chippar turbomotorn till att ge 550 hk och 760 Nm. Version PT-60 ger logiskt nog 600 hk och 800 Nm, med den extra andningshjälp som ett par sportkatalysatorer ger.
Tredje utförandet heter PT-65 och då hoppar effekten upp till 650 hk och hela 850 Nm, men då krävs den dyrbara investeringen i nya turboaggregat och en aerodynamiksats med ny front och akter samt ventilationshål i motorhuven.
Panamera har knappt hunnit ut till handlarna förrän tuningföretagen kastar sig över modellen.
9ff kan erbjuda kunderna nästan obegränsade valmöjligheter när det gäller ny inredning och det finns även 22-tums tredelade fälgar på programmet. Fler produkter till Panamera är under utveckling.
Företaget startades 2001 av Jan Fatthauer och blev känt för sina snabba modeller. Snabbast av dem alla, hittills får man kanske säga, är 9ff GT9R som byggdes för att bli världens snabbaste bil. Gatversionen GT9 klockades för 409 km/h på Papenburg-banan förra året, det vill säga 1 km/h snabbare än Bugatti Veyron.
