
Som vi kunde berätta för två veckor sedan är den tyska bilistorganisationen ADAC i gungning, efter det att ett omfattande röstfusk avslöjats. ADAC:s kommunikationschef Michael Ramstetter erkände att han ljugit om hur många som röstade på VW Golf som ”Årets favoritbil”. Ramstetter tyckte att röstsiffran 3.409 var för låg, och ökade den till 34.299.
Enligt Michael Ramstetter ändrade röstsiffran inte den inbördes placeringen mellan kandidaterna utan var bara avsedd att ge intryck av ett högre röstdeltagande från ADAC:s medlemmar. Men avslöjandet om de manipulerade siffrorna rubbade hela förtroende för ADAC och Ramstetter blev uppsagd.

ADAC är Tysklands och Europas i särklass största bilistorganisation med 19 miljoner medlemmar, vilket gett och ger stort inflytande i den tyska politiken – men även inom bilindustrin. Varje år delar ADAC ut priser till bilmodeller och företrädare inom bilindustri, ”Gelber Engel” (”Gula ängeln”), vilket anses som en av de finaste utmärkelser man kan få.
Efter skandalen med röstantalet är det nu många inom bilindustrin som ifrågasätter värdet av ”Gelber Engel”. ADAC:s eget magasin ”Motorwelt” intervjuade ordförande Peter Meyer om skandalen och artikeln finns utlagd i sin helhet på hemsidan (klicka för att läsa på tyska).
På direkt fråga om röstmanipuleringen även påverkat den inbördes ordningen svarade Peter Meyer ”Den frågan kan jag inte besvara med absolut säkerhet. Vi har tillgång till alla inlämnade röster men för att bringa klarhet över det som hänt har vi tagit in externa revisorer. Det är experter från Deloitte som ska gå till botten med rösträkningen. För oss är öppenhet, insyn och en omfattande utbildning av personalen högsta prioritet just nu.”

Magasinet Motorwelt frågade också om det nu går att lita på ADAC:s tester, är man verkligen helt oberoende och fri från påverkan från bilindustrin?
”Även den kritiken är något som vi måste acceptera,” sa Peter Meyer. ”Vi kontrollerar våra interna processer och vad jag vet finns det ingen anledning att betvivla våra resultat eller tester.”
Motorwelt frågade hur ordförande Meyer konkret hanterar den nuvarande krisen.
”Vi är övertygade om att ADAC:s trovärdighet bara kan återställas med hjälp av ett omfattande åtgärdspaket. Nu har vi inlett den processen och i denna ingår en fullständig genomlysning av struktur och processer – helt utan förbehåll.”
Den avslutade frågan från Motorwelt blev den som många andra inom media också ställt, kan Peter Meyer sitta kvar som ordförande efter det som hänt?
”Jag tvekar inte inför det ansvar som uppdraget innebär. Men oavsett vem som är ordförande för ADAC så är den process vi nu inlett helt oumbärlig och nödvändig.”
Källa: ”ADAC Präsident Meyer im Interview”