Alfa Romeo 33 Stradale är en ikon från slutet av 1960-talet som bara tillverkades i 18 exemplar. Det var egentligen en 230-hästars landsvägsversion av tävlingsbilen Tipo 33. Original-Alfa Romeo 33 Stradale har en skönsjungande tvåliters V8 som varvar till 10 000 v/min.


Nu återupplivar Alfa Romeo klassikern med en modern supersportbil med samma namn. Nya 33 Stradale ska byggas i 33 exemplar och toppar 333 km/h. Alla är redan sålda och kanske är det därför som Alfa Romeo inte anger någon prislapp.

Formgivningen av nya 33 Stradale är en ren hyllning till originalet och har klassiska sportbilsformer.
Trots den högst begränsade upplagan kan 33 Stradale beställas med två olika drivlinor: Dels en bensindriven med en 3-liters V6:a med dubbelturbo som ger 620 hästkrafter via en åttastegad dubbelkopplingslåda. Dels en helt eldriven version med över 750 hästkrafter och 45 mils räckvidd. Troligen är det samma drivlina som Maserati GranTurismo Folgore med tre elmotorer och 760 hästkrafter.

Alfa Romeo är även svävande på frågan om acceleration. 0-100 km/h ska i vart fall gå på under tre sekunder. Däremot är de specifika i frågan om bromssträcka från 100 km/h, antagligen för att siffran är passande: 33 meter.
Alfa Romeo 33 Stradale kommer att säljas i två olika utföranden, Tributo och Alfa Corse.

Läs mer om nya Alfa Romeo 33 Stradale här.