
Foto: Camden Thrasher/LAT
I år firar 24 Heures du Mans 90-årsjubileum, något som lär märkas rejält för de som är på plats. För de flesta av oss (mig inkluderad) som njuter från tv-soffan kan det vara bra att veta vad det är man ser och när man kan se det. Vi har därför gjort en komplett guide till årets 24-timmarstävling på La Sarthe.
Tävlingen 24 Heures du Mans går i serien World Endurance Championship (WEC) och kör långlopp världen över. 24 Heures du Mans är det enda 24-timmarsloppet och har körts sedan 1923, övriga lopp i kalendern är sex timmar långa med undantag för 12 Hours of Sebring som tillhör American Le Mans Series (ALMS). Dock ska nämnas att European Le Mans Series (ELMS) tävlar med övriga fältet i klasserna LMP2 till GTE Am. För 24 Heures du Mans har man slagit ihop allting och nu tävlar totalt fyra olika klasser tillsammans:

LMP1 – Kungaklassen i sammanhanget och testbänken för progressiv teknik. Så har det varit ända sedan 1923. Från vindrutetorkare till skivbromsar och turbon, alla har de haft premiär på Le Mans. Nu är det hybridteknik som gäller. LMP1 välkomnar alla koncept: motorn fram eller bak, bensin eller diesel, turbo eller sugmotor. Dessa bilarna är snabbast på banan och en LMP1-bil bör stå som totalvinnare efter 24 timmar. Audi och Toyota är favoriter men Honda och Lola finns alltid i bakgrunden.
Minimivikt: 900 kg.
Motorvolym sugmotorer: 3.700 cm3 (bensin).
Motorvolym turbomotorer: 2.000 cm3 (bensin), 3.700 cm3 (diesel).
Tankvolym: 75 l (bensin), 60 l (diesel).

LMP2 är den lilla prototypklassen där man också kan välja mellan chassi och motortyper. Dessutom är det ett krav på att man måste ha både proffsförare och så kallade ”gentlemen drivers”, i dagligt tal: amatörförare. Detta är vägen till toppnivån LMP1 genom serien European Le Mans Series (ELMS) och ALMS. LMP2-bilarna liknar LMP1-bilarna men har kostnadstak för chassi (362.100 euro) och motorer (78.750 euro). I år är fylls klassen av motorer från Nissan, Honda, Judd-BMW och chassin från Oreca, Morgan, Zytec, Honda, Lola, Lotus och Alpine.
Minimivikt: 900 kg.
Motorvolym sugmotorer: 5.000 cm3 (Åtta cylindrar).
Motorvolym turbomotorer: 3.200 cm3 (sex cylindrar).
Tankvolym: 75 l (bensin).

I LM GTE Pro-klassen hittar vi sportbilar vi känner igen från gatan som Porsche 911, Chevrolet Corvette, Aston Martin Vantage V8 och Ferrari 458 Italia. GT, eller Grand Touring är synonymt med Le Mans eftersom man ända sedan starten 1923 tillåtit bilar som kommit direkt från bilhallen. GT-klassen återintroducerades 1993 och 1995 kom McLaren F1 GTR hit och tog en totalseger med en bil som utvecklats från gatbilen.
För att kunna homologeras måste en GTE-bil (E för Endurance) tillverkas i minst 100 exemplar (25 för boutique-tillverkare så som Koenigsegg eller Pagani) och 300 för en bil som använder ett kolfiberchassi som McLaren gör. Karossen måste se likadan ut som gatbilen och motorn måste sitta på samma plats i karossen. Vid småskalig produktion om max 2.500 bilar om året kan motorn flyttas bakåt i motorrummet. Suffixet Pro efter GTE betyder att klassen bara är öppen för proffsförare. Ofta är det officiella fabriksteam som ställer upp i GTE Pro.
Minimivikt: 1.245 kg.
Motorvolym sugmotorer: 5.500 cm3.
Motorvolym turbomotorer: 4.000 cm3.
Tankvolym: 90 l (bensin).

LM GTE Am tillåter den underbara företeelsen ”gentlemen drivers”, en tradition som sträcker sig ända tillbaka till starten 1923. Denna klass introducerades 2011. Kända amatörförare som deltagit i 24 Heures du Mans är Paul Newman, Jean-Claude Killy (slalomfantom), Nick Mason (Pink Floyd) och Patrick Dempsey (McDreamy i Grey’s Anatomy). Just att man tillåter amatörer att tävla jämsides proffs med så stora hastighetsskillnader har skapat en del kontrovers. Mike Rockenfellers krasch 2011 och Anthony Davidsons 2012 är typexempel hur det kan gå när proff och amatörer tävlar på ”lika” villkor.
Tekniskt sett är GTE Am-bilarna väldigt lika GTE Pro, förutom att de måste vara minst ett år gamla. Detta för att man ska kunna hålla kostnaderna nere eftersom man inte kan använda sig av de senaste tekniska lösningarna.
Minimivikt: 1.245 kg.
Motorvolym sugmotorer: 5.500 cm3.
Motorvolym turbomotorer: 4.000 cm3.
Tankvolym: 90 l (bensin).
Garage 56 är ett nytt tillägg sedan 2012. Då presenterades Nissan Deltawing som bevisade att man kan komma långt med en hälften så stor motor och en udda konstruktion. Fokus ligger på nydanande teknik och en grön inriktning.

Det finns bara en enda svensk med i årets race och det är Le Mans-veteranen Niclas Jönsson som kör nummer 57, en neongrön Ferrari 458 Italia i GTE Am för Krohn Racing. I övrigt kryllar det av välkända motorsportprofiler och före detta F1-förare: Kamui Kobayashi (#71 AF Corse), Nick Heidfeld (#12 Rebellion Racing), Bruno Senna (#99 Aston Martin Racing), Marc Gené (#3 Audi Sport Team Joest), Sebastien Buemi (#8 Toyota Racing), Shinji Nakano (#25 Delta-ADR), Karun Chandhok (#48 Murphy Prototypes), Giancarlo Fisichella (#51 AF Corse), Jan Magnussen (#73 Corvette Racing) och Pedro Lamy (#98 Aston Martin Racing).
Radio Le Mans sänder redan och går igenom hur man bäst tar sig runt på området och snackar allmänt om Le Mans på ett sätt som är så underbart initierat att det är svårt att förstå hur man kan vara utan dem i motorsport.
Alla länkar du behöver
Så här ser du och lyssnar du på 24 Heures du Mans live!
Vill du kolla på Le Mans sänds det via webben om du inte redan har Eurosport eller Speed TV. Bästa sättet att kolla, enligt mig, är via Eurosport Player som kostar från 39 kronor/månad (finns även som app). De har expertkommentartorer som avlöser varandra under alla 24 timmarna. Le Mans TV och Audi live streamar också. Min rekommendation är att titta på Eurosport Player och Lyssna på Radio Le Mans.
Länkar:
Eurosport Player.
Radio Le Mans, live streaming radio.
Le Mans TV, live streaming.
Audi live streaming.
Toyota Racing
Hålltider 24 Heures du Mans 2013
Tidsschema Le Mans
19 juni
16.00–20.00: 24 Heures du Mans, fri träning
20.30–21.30: Ferrari Challenge, fri träning
22.00–00.00: 24 Heures du Mans, kval
20 juni
16.00–17.00: Le Mans Legend, kval
17.30–18.30, Ferrari Challenge, kval
19.00–21.00: 24 Heures du Mans, kval
22.00–00.00: 24 Heures du Mans, kval
21 juni
17.30–19.30 Förarparad genom Le Mans
22 juni
09.00–09.45: 24 Heures du Mans, uppvärmning
10.05–10.50: Le Mans Legend, race
11.15–12.00: Ferrari Challenge, race
15.00: 24 Heures du Mans, start
