Alpine tar steget in i el-suv-segmentet, och gör det med stil. Nya A390 blir märkets första eldrivna SUV och lanseras som en femsitsig sportfastback med upp till 470 hästkrafter, tre motorer och prestanda som utmanar både Porsche Macan Electric och Tesla Model Y.
Premiären ägde rum i klassiska Dieppe, där Alpine har sina rötter och där modellen kommer tillverkas. På plats fanns både Formel 1-föraren Pierre Gasly, som testkörde bilen, och Zinedine Zidane, som är varumärkesambassadör och involverad i Alpines jämlikhetsprogram.
Modellen blir den andra i Alpines nya elbilsprogram efter småbilen A290 och är ett av sju planerade elbilsprojekt fram till 2030.
Läs även: Nya Alpine A290 är inte en Renault 5
Racerbil i kostym

Alpine beskriver A390 som en ”racerbil i kostym” – en sportig elbil för vardagen. Toppversionen GTS gör 0–100 km/h på 3,9 sekunder och erbjuder en toppfart på 220 km/h, medan GT-versionen klarar sprinten på 4,8 sekunder.
Med en batterikapacitet på 89 kWh anges räckvidden till mellan 520 och 555 kilometer enligt WLTP, beroende på däckval och utrustning. Laddning sker med upp till 190 kW, vilket möjliggör 15–80 procent på cirka 25 minuter.
– För en bilälskare som jag är det svårt att tänka sig något mer spännande än att blåsa nytt liv i ett legendariskt varumärke, säger Renaults vd Luca de Meo, under eventet.

Teknik med känsla
Under skalet döljer sig en specialutvecklad drivlina med tre elmotorer – två bak, en fram – och så kallad Active Torque Vectoring, där bakhjulen styrs individuellt för optimal kurvtagning. Resultatet är en bil som enligt Alpine både är kvick i svängarna och lätt att kontrollera, även vid snabba manövrar.
Toppmodellen A390 GTS levererar 470 hästkrafter (345 kW) och 808 Nm, med tydlig bakhjulsprioritet. GT-versionen erbjuder 400 hästkrafter (295 kW) och 650 Nm.
Körlägen och regenerativ bromsning styrs via mittkonsolen eller direkt från ratten i GTS-versionen. Där hittar man även en boostspak som frigör full effekt i korta stunder, inspirerad av Formel 1.

Sportig vardagslyx
Inredningen är förarorienterad med dubbla skärmar (12,3” + 12”) och ett infotainmentsystem med Google Maps och smart ruttplanering. GT-versionen har läderklädda sportstolar, medan GTS bjuder på Sabelt-skalstolar med massagefunktion och kolfiberdetaljer.

A390 mäter 4615 mm i längd och har ett bagageutrymme på 532 liter. Grundpriset väntas ligga mellan 750 000 och 880 000 kronor, beroende på version. Beställningarna öppnar under fjärde kvartalet 2025 och förhandsköpare kan anmäla sig via ett särskilt Première Pass-program med förtur till leveranser.

Läs även: F1: Alpines väg tillbaka till toppen