Hoppa till innehåll
Recharge

Alpines nya el-suv utmanar Porsche – med 470 hästkrafter

Fransk sportighet möter familjeförnuft i nya A390. Med tre motorer, upp till 555 km räckvidd och ett riktpris från 750 000 kronor.

Alpine tar steget in i el-suv-segmentet, och gör det med stil. Nya A390 blir märkets första eldrivna SUV och lanseras som en femsitsig sportfastback med upp till 470 hästkrafter, tre motorer och prestanda som utmanar både Porsche Macan Electric och Tesla Model Y.

Premiären ägde rum i klassiska Dieppe, där Alpine har sina rötter och där modellen kommer tillverkas. På plats fanns både Formel 1-föraren Pierre Gasly, som testkörde bilen, och Zinedine Zidane, som är varumärkesambassadör och involverad i Alpines jämlikhetsprogram.

Modellen blir den andra i Alpines nya elbilsprogram efter småbilen A290 och är ett av sju planerade elbilsprojekt fram till 2030.

Racerbil i kostym

Alpine A390 i rörelse på bergsväg, blå kaross sedd bakifrån i fart.
Den nya SUV:en mäter 4,6 meter och gör 0–100 km/h på 3,9 sekunder. Foto: Alpine

Alpine beskriver A390 som en ”racerbil i kostym” – en sportig elbil för vardagen. Toppversionen GTS gör 0–100 km/h på 3,9 sekunder och erbjuder en toppfart på 220 km/h, medan GT-versionen klarar sprinten på 4,8 sekunder.

Med en batterikapacitet på 89 kWh anges räckvidden till mellan 520 och 555 kilometer enligt WLTP, beroende på däckval och utrustning. Laddning sker med upp till 190 kW, vilket möjliggör 15–80 procent på cirka 25 minuter.

– För en bilälskare som jag är det svårt att tänka sig något mer spännande än att blåsa nytt liv i ett legendariskt varumärke, säger Renaults vd Luca de Meo, under eventet.

Alpine A390:s interiör sedd från sidan, med främre och bakre säten i vitt och blått.
Fem platser, massagefunktion i framstolarna och sportig känsla i hela kabinen. Foto: Alpine

Teknik med känsla

Under skalet döljer sig en specialutvecklad drivlina med tre elmotorer – två bak, en fram – och så kallad Active Torque Vectoring, där bakhjulen styrs individuellt för optimal kurvtagning. Resultatet är en bil som enligt Alpine både är kvick i svängarna och lätt att kontrollera, även vid snabba manövrar.

Toppmodellen A390 GTS levererar 470 hästkrafter (345 kW) och 808 Nm, med tydlig bakhjulsprioritet. GT-versionen erbjuder 400 hästkrafter (295 kW) och 650 Nm.

Körlägen och regenerativ bromsning styrs via mittkonsolen eller direkt från ratten i GTS-versionen. Där hittar man även en boostspak som frigör full effekt i korta stunder, inspirerad av Formel 1.

Närbild på Alpine A390:s ratt och digitala instrumentpanel.
Ratten har F1-inspirerade kontroller för körläge och överboost. Foto: Alpine

Sportig vardagslyx

Inredningen är förarorienterad med dubbla skärmar (12,3” + 12”) och ett infotainmentsystem med Google Maps och smart ruttplanering. GT-versionen har läderklädda sportstolar, medan GTS bjuder på Sabelt-skalstolar med massagefunktion och kolfiberdetaljer.

Alpine A390 interiör med infotainmentskärm, ratt och blåtonade material.
Kupén domineras av två stora skärmar och sportiga detaljer. Foto: Alpine

A390 mäter 4615 mm i längd och har ett bagageutrymme på 532 liter. Grundpriset väntas ligga mellan 750 000 och 880 000 kronor, beroende på version. Beställningarna öppnar under fjärde kvartalet 2025 och förhandsköpare kan anmäla sig via ett särskilt Première Pass-program med förtur till leveranser.

Alpine A390 GTS bakifrån, stillastående i studio.
Bakpartiet domineras av en LED-slinga och sportig diffusor. Foto: Alpine

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Alpine

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.