Hoppa till innehåll
Recharge

Äntligen i Europa: BYD Sealion 7 kommer i 3 versioner

BYD är på offensiven och lanserar nu sin Tesla Model Y-utmanare i Europa. Inledningsvis kommer 3 versioner – vilken passar dig bäst?

John Sempill

Nu lanseras BYD Sealion 7 på en europeiska marknaden, en eldriven suv som markerar den fjärde bilen i Ocean-serien (det förklarar sjölejonet i rummet). Övriga tre är Dolphin, Seal och Seal U. 

– Vi har märkt en efterfrågan på precis den här typen av fordon i Europa, så vi är glada att kunna introducera SEALION 7, säger Stella Li, chef på BYD. 

– Vi är övertygade om att dess mix av suv-design och paketering, Blade Battery-teknik, räckvidd, prestanda och generösa specifikationer kommer att tilltala många kunder över hela Europa. 

Då Stella lyckades komprimera pressreleasen i ett par meningar har vi inte så mycket mer att berätta. Vi ger det ett försök. 

Två batterialternativ erbjuds och WLTP-räckvidden uppges hamna på 502 km. När vi ändå är inne på ämnet skriver BYD i sin pressrelease att Blade Battery-tekniken är fri från kobolt – ett material som annars orsakat stora miljömässiga problem i gruvindustrin. 

En annan punkt som besserwisser-Stella missade var att motorn alstrar en effekt på 230 kW (308 hk) och 380 Nm i vridmoment. Det här ger den bakhjulsdrivna Comfort-versionen av Sealion 7 en toppfart på 215 km/h och en 0–100 km/h-tid på 6,7 sekunder. 

Hos de fyrhjulsdrivna versionerna Design AWD och Excellence AWD kompletteras motorn av en 160 kW-enhet på framaxeln. 

Detta ger totalt 390 kW (523 hk) i effekt och en 0–100 km/h-tid på 4,5 sekunder. 

Tittar vi på räckvidd har den bakhjulsdrivna Comfort samt Design AWD – med sitt 82,5 kWh-batteri – en räckvidd på 482 respektive 456 WLTP-kilometer.

Toppversionen Excellence AWD har ett större batteri på 91,3 kWh och en WLTP-räckvidd på nämnda 502 km.

Några svenska priser har ännu inte kommunicerats. 

Läs även:

PROV: BYD Seal AWD – vill erövra Europa

PROV: BYD Seal U – snäll, snäll, snälla!

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.