Hoppa till innehåll

Är mellanklassen på väg att dö?

Det svenska lagomalternativet kan vara på väg att dö ut. Allt färre väljer en Opel Insignia eller Ford Mondeo – istället ökar antalet crossovers och småbilar. Men det finns ett undantag…

Är mellanklassen på väg att dö?
Vad tror du – finns mellanklassen kvar om tio år? Ford Mondeo har backat med drygt 50 procent de senaste 15 åren.

Bilmarknaden är en av de mest konjunkturkänsliga, och minsta lilla vink från regeringen om framtiden för miljöbilar kan få stora konsekvenser för försäljningen. Nästa år väntas de nya miljöbilsreglerna träda i kraft och då är det förmodligen slut på de snåltrimmade ”119-grammarna” vi vant oss vid.

Men det finns en annan förändring i bilbranschen: allt färre europeiska bilköpare väljer en mellanklassare. C- och D-segmenten med bland andra Opel Insignia och Volvo V70 minskar. Många bilköpare har märkt att familjen får plats även i en mindre och billigare bil. En del köpare går åt andra hållet: de kräver fyrhjulsdrift, hög markfrigång och mer attityd. Där finns väldigt få mellanklassare att välja på, och därför ökar antalet sålda crossovers, som Nissan Qashqai och Volkswagen Tiguan.

Här nedan har vi tittat närmare på försäljningen av Opel Vectra och Insignia, Mazda 626 och 6, Volvo 850 och V70, Ford Mondeo och Volkswagen Passat under perioden 1996 till 2011. Som vi kan se har kundernas förändrade köpbeteende fortfarande inte kommit till Sverige i samma utsträckning som resten av Europa.

Den ekonomiska krisen i Europa har inte slagit med samma kraft i Sverige som i exempelvis Grekland och Spanien – därför väljer många svenskar fortfarande en mellanklassare. Men just mellansegmentet har tappat kunder till crossoverklassen även i Sverige.
 

V70 minskar – Passat ökar

Utvecklingen för Opel Vectra/Insignia, Mazda 626/6, VW Passat, Volvo V70 och Ford Mondeo mellan 1996 och 2011. Statistiken kommer från Bil Sweden. Fotnot: Siffran för Mazda 626 år 2002 är sammanslagen med siffran för Mazda 6, siffran för Volvo V70 år 2007 motsvarar både V70N och V70 II. Se diagrammet som bild

Märke och modell Förändring 1996–2011
Ford Mondeo –51%
Opel Vectra/Insignia –56%
Mazda 626/6 –47%
VW Passat 283%
Volvo V70 0%

Det är alltså Volkswagen Passat som ökat mest mellan 1996 och 2011: ökningen är hela 283 procent! Det är framför allt sedan 2009 som försäljningen har tagit fart, förutom jätteökningen 1997 när den populära B5-generationen lanserades. Volvo V70 ligger på ungefär samma nivå som 1996, medan Opel/Mazda/Ford-trion har minskat med omkring 50 procent.
 

Stabil nivå för mellanklassare i Sverige

Utvecklingen för Opel Vectra/Insignia, Mazda 626/6, VW Passat, Volvo V70 och Ford Mondeo  jämfört med den totala nybilsförsäljningen mellan 1996 och 2011. Statistiken kommer från Bil Sweden. Se diagrammet som bild

Här kan vi se att försäljningen för mellanklassare totalt ligger på ungefär samma nivå 2011 som 1996. Minskningen som Opel, Ford, Mazda och andra tillverkare står för kompenseras av en ökning hos bland annat Volkswagen. Svenskarna vill alltså fortfarande ha en mellanklassare – det är modellerna som ändras.

Men med högre bränslepriser och ändrade skatteregler kan fokus snabbt flyttas till mindre och snålare bilar – samtidigt som de köpare som söker attityd (eller fyrhjulsdrift) väljer en crossover. Vad tror du – finns mellanklassarna kvar om tio år?

Är mellanklassen på väg att dö?
Listan över de mest sålda bilarna 1997 toppades av Volvo 850/V70, 945/V90 och S40/V40 – därefter kom Ford Escort och Mondeo! Idag är det annorlunda: Ford Mondeo ligger på 27:e plats.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.