Ariels första elbil är också deras första med fast tak och dörrar. Den lilla brittiska tillverkaren har tidigare gjort sig känd för de superlätta och helt tak- och dörrlösa sportbilarna Atom och Nomad. Har de gått och blivit en dussintillverkare?
Icke, Ariel Hipercar är minst lika galen som tillverkarens tidigare tilltag. Värstingvarianten utav två som planeras är utrustad med fyra elmotorer som skickar 220 kW och 450 Nm till ett hjul vardera – eller totalt 1 196 hk (880 kW) och 1 800 Nm.
0–97 km/h går på 2,06 sekunder och 0–161 km/h går på 4,42 sekunder – just nu. Planen är att det ska gå ännu snabbare. Bilen som Ariel visar nu är nämligen bara en protoyp för en bil som ska heta något annat vid lansering om 1,5 år.
Enligt Ariel ska produktionsversionen kunna spräcka drömgränsen och köra 0–97 km/h på under 2 sekunder – i nivå med Teslas skrotade värsting-Model S Plaid+.

Gasturbin som räckviddsförlängare
Det mest uppseendeväckande med Ariel Hipercar är dock inte dess prestanda. Snarare är det tillverkarens udda val av räckviddsförlängare: en liten gasturbin på 48 hk som utvecklats av det brittiska motorsportföretaget Cosworth. Denna ska kunna ladda batteripaketet med en effekt på 35 kW under färd.
Räckvidden på el är nämligen skral. Det 62 kWh stora batteripaketet (även det från Cosworth) räcker bara för att köra den 1 500 kg tunga Hipercar drygt 24 mil enligt WLTP-körcykeln.

Samtidigt är Ariel Hipercar också utrustad med 800-voltsteknik, något som skvallrar om att den färdiga produktionsbilen även kan få duktigt snabb snabbladdning när den väl lanseras.
Priset ska hamna på ”under” 1 miljon pund, 12,4 miljoner kronor, inkluderande skatter och avgifter i Storbritannien, uppger Ariel.
