Hoppa till innehåll

Audi: 10.000 nya jobb – BMW: Två nya fabriker

Det är uppåt värre för de tyska biltillverkarna. Alla tvingas ta till extraskift för att producera ikapp efterfrågan. På längre sikt räknar Audi med att anställa 10.000 personer och BMW planerar två nya fabriker. Efterfrågan på storsuven Q7 tvingar Audi att sätta in extraskift för att korta av leveranstiderna. Det är främst marknaderna i USA […]

Det är uppåt värre för de tyska biltillverkarna. Alla tvingas ta till extraskift för att producera ikapp efterfrågan. På längre sikt räknar Audi med att anställa 10.000 personer och BMW planerar två nya fabriker.

Audi: 10.000 nya jobb - BMW: Två nya fabriker

Efterfrågan på storsuven Q7 tvingar Audi att sätta in extraskift för att korta av leveranstiderna. Det är främst marknaderna i USA och Kina som ökar, men även Europa, där dock lillebror Q5 säljer bättre.

Audi tvingas sätta in extra produktionsskift på helgerna den närmaste tiden för att korta väntetiderna på främst suvmodellerna Q7 och Q5. Ekonomins återhämtning i USA och Europa, liksom Kinas starka tillväxt, är främsta anledningarna till efterfrågetrycket.

Förra året hade Audi 58.000 anställda globalt, och före år 2020 kommer företaget att sysselsätta minst 70.000 personer, förklarade Audichefen Rupert Stadler nyligen i en intervju.

I år kommer Audi att anställa 1.200 personer totalt, samtidigt som man tar in 700 lärlingar och hyr in 200 personer på tidsbegränsade kontrakt.

Under april sålde Audi 109.400 bilar, vilket var en ökning med 13 procent mot samma månad förra året. Det betyder att Audi håller en liten marginal till konkurrenten Mercedes, som ökade 8 procent och avsatte 100.703 personbilar under april.

BMW räknar med att sälja mer än 1,5 miljoner bilar i år och hoppas slå sitt hittillsvarande rekord på 1.500.678 bilar, noterat 2007. Siffran gäller märkena BMW, Mini och Rolls-Royce.

Försäljningen i Kina går mycket bra för BMW, som nu satsar på de tillväxtmarknader som förkortas BRIKT: Brasilien, Ryssland, Indien, Korea och Turkiet. Ledningen har redan tagit beslut om att bygga en ny fabrik i Brasilien och undersöker platsen för ytterligare en – i något av de ovannämnda länderna.

Audi: 10.000 nya jobb - BMW: Två nya fabriker

Även Opel har lämnat krisen bakom sig: efterfrågan på Astrakombin Sports Tourer tvingar Opel till extraskift i Polen och Storbritannien för att komma ikapp beställningarna.

Det ekonomiska resultatet för BMW förra året var så positivt, att ledningen bestämt att betala ut en rekordstor bonus till de anställda: alla som går under kollektivavtal får i genomsnitt 5.840 euro i bonus, motsvarande 1,6 gånger månadslönen.

Volkswagen har också orimligt långa leveranstider, och planerar nu att med frivillig personal hålla igång ett tillverkningsband i Wolfsburg under semestern i augusti, då fabriken normalt brukar stängas.

Även Opel märker av en kraftigt ökad efterfrågan, och kommer att till och med juli sätta in åtta extra produktionsskift i fabrikerna i Polen och Storbritannien. Skälet är främst kundsuget efter Astra (som både halv- och helkombi) samt nya kompakta mpv-modellen Meriva.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.