Hoppa till innehåll

Audi A1 Sportback provkörd – i baksätet

Med två bakdörrar och några extra millimeter i höjd och bredd har Audi skapat femdörrars A1 Sportback. Vi skickar iväg vår gängliga reporter Gustaf Sjöholm för att provsitta baksätet i A1 Sportback – har det blivit bättre?

Audi A1 Sportback provkörd – i baksätet
Lite mer harmonisk i linjerna med fem dörrar istället för tre? Smaken är ju olika, men vad tycker ni läsare?

Vår reporter
Gustaf Sjöholm var i Berlin
sommaren 2010 när Audi premiärvisade sin nya A1 för
världspressen
. Gustaf gillade mycket men när han skulle leta efter nackdelarna
med Audi A1 var valet enkelt: ”Att den i princip är tvåsitsig. Den är ju
fyrsitsig, men är man över 175 cm har man väldigt svårt att få plats i
baksätet. Coupelinjen stjäl väldigt mycket utrymme för huvudet.”

Senare på hösten
testade vi Audi A1 1,6 TDI och lät den möta Alfa MiTo 1,3 JTDm, Citroën DS3 HDi
och Mini Cooper D
(klicka på länken för att läsa testet). Vi fann då att Mini
fortfarande är roligast att köra men att Audi A1 totalt sett är den bästa bilen
– även om den gräver ett rätt stort hål i plånboken, både när det gäller inköp
och drift.

Nyligen presenterade Audi femdörrars A1 Sportback och den är i allt väsentligt lik tredörrarsversionen, även det finns skillnader.

Audi A1 Sportback provkörd – i baksätet
Gustaf Sjöholm och hans 183 centimeter får precis plats i Audi A1 Sportback. Men inte mycket mer, och knäskålarna slår i ryggen på föraren.

Audi har själva
hävdat att nya
femdörrars A1 Sportback ska stå för 70 procent av den förmodade
försäljningen. Audi A1 Sportback premiärvisas just nu på Tokyo Motor Show och vi
skickar över Gustaf Sjöholm till montern. Audi hävdar att de ökat både bredden
och höjden i baksätet med sex millimeter, jämfört med tredörrars A1, och vi
kräver ett svar – hur upplevs sätet, är det bättre?

”Jag provsitter
som vanligt bakom mig själv,” berättar Gustaf. ”Det innebär att jag sätter mig
bekvämt tillrätta i förarstolen – jag är för övrigt 183 cm lång – och hoppar
sedan över till baksätet utan att röra framstolen.”

”Och då kan jag
konstatera att huvudet precis får plats och det är en närmast klaustrofobisk
upplevelse att ha C-stolpen så nära. Men ett större problem är att mina
knäskålar tar i ryggstödet och garanterat lär reta föraren.”

”När jag står på
utsidan så tycker jag
att det blir bättre harmoni i linjerna med två bakdörrar,
även om en tredörrarskaross ser roligare ut. Sen kommer vi till det som är
riktigt bra med Audi A1 Sportback – dörrklangen i bakdörrarna är den bästa jag
upplevt i en småbil!”

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.