
Nya Audi A3 lanserades under måndagkvällen på Volkswagens pressevent. Första provsittningen bjöd på mestadels positiva intryck – bilen är inte lika slätstruken och förutsägbar som på bilderna – men interiören känns också aningen ”naken”. MMI-systemet har dock fått en ordentlig uppdatering med krispig grafik, stor och tunn skärm och touchpad på ovansidan av själva MMI-vredet.
auto motor & sport fick en pratstund med Michael Dick, ansvarig för teknikutveckling på Audi, som säger att nya A3 är 80 kilo lättare än föregångaren, delvis tack vare den nya MQB-plattformen.
”Den känns sportigare, den är sportigare att köra och mer effektiv. Vi har använt fler lättviktsmaterial och förbättrat både aerodynamiken och motorerna. Därför blir A3 snålare, inte bara i EU-körcykeln, utan också i ’den riktiga världen'”, säger Michael Dick.
Naturligtvis följer också en S3 och en RS 3, men Michael Dick vill inte avslöja när de lanseras eller vilka motorer som hamnar under huven.
Audi Sveriges vd, Jens Wetterfors, berättar att försäljningen av A3 drar igång i september och att priserna börjar på 210.500 kronor för 1.4 TFSI på 122 hästar. Nästa steg upp är 1.8 TFSI med 180 hästar (273.800 kronor) och 2.0 TDI med 150 hästar (233.500 kronor). S-tronic finns som tillval redan vid lanseringen men femdörrarsmodellen Sportback och versioner med quattro dröjer till senare.
• Läs hela intervjun med Michael Dick och Jens Wetterfors i nästa nummer av auto motor & sport! (Nr 7, i butik 22 mars)