Hoppa till innehåll

PREMIÄR: Audi A3 – snyggare i verkligheten

Äntligen har Audi lyft på täcket och visat upp tredje generationen A3. Lättare, snålare är den, men är inte designen lite väl förutsägbar? Vi har provsuttit – och hittat både fördelar och nackdelar.

PREMIÄR: Audi A3 - snyggare i verkligheten
Nya A3 bygger på den smarta och lätta MQB-plattformen. Både gasmotor med turbo och hybridvarianter dyker upp 2014, och naturligtvis också en Sportback med fem dörrar.

Audi visade upp interiörbilder på nya A3 i samband med prylmässan CES i januari, och senare släpptes också de första officiella bilderna. Nu har bilen begått premiär på Volkswagenkoncernens presskväll på Genèvesalongen – och vi har tagit en närmare titt.

Designen beskrivs av många som förutsägbar och tråkig, men här finns en väldigt smart logik. Designspråket känner vi igen sedan tidigare (bland annat med led-strålkastarna och den sexkantiga grillen) och det fungerar. Köparna känner igen sig och bilen är direkt igenkänningsbar som en Audi.

Dessutom känns designen betydligt häftigare ”på riktigt”. De första bilderna visade en vit A3 på grå bakgrund – knappast inspirerande. auto motor & sport har provsuttit ett rött exemplar med S-linepaket, och nu börjar bitarna falla på plats. Visst är designen förutsägbar, men den är också väldigt väl utförd med de typiska Audidetaljerna. Kvalitetsintrycket är tungt och dörrklangen är fenomenalt bra.

PREMIÄR: Audi A3 - snyggare i verkligheten
Premiärbilen hade en 1,4T-motor med cylinderavstängning, och var extrautrustad med Exclusive-paket.

Exemplaret på Audis pressevent har 1,4T-motorn med cylinderavstängning, och är extrautrustat med Exclusive-paket. Läderklädseln är av mycket hög kvalitet och rutmönstret är snyggt utfört. Stolarna är lika sköna som Audis sportstolar brukar vara.

MMI-systemet har fått en ordentlig uppdatering med vass grafik och snygga detaljer. Vredet är större än tidigare. Man behöver inte titta ned på mittkonsolen för att hitta knapparna – de nya ”vipparna” förenklar valet mellan radio, mp3-spelare, navigation och telefon. Elektronisk p-broms är en detalj som konkurrenten Volvo V40 inte kan ståta med.

Men panelen känns också lite tråkig och naken, jag saknar lite action! Allt håller hög kvalitet, spontant känns interiören bättre än i A4, men det finns ingen riktig nerv. Och kanske är det precis så som kunderna vill ha det?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.