Hoppa till innehåll

Audi A5 som laddhybrid och med quattro-teknik – så blir priset

Nya Audi A5 har fått sällskap av nya drivlinor: två laddhybrider om 220 respektive 270 kW och en elektrisk räckvidd som du (kanske inte längre) imponeras av.

John Sempill

I tillägg är bägge versionerna fyrhjulsdrivna à la quattro och som bonus kommer dessutom Audi A5 Sedan. Det är uppenbarligen ingen hejd på det tyska märket i dagsläget. 

Nya Audi A5 e-hybrid sedan. Fotad snett framifrån med hus bakom.
Maximala AC-laddningseffekten är trefas 11 kW. Det ger en laddtid på 2,5 timmar. Färgen heter Glacier white. Foto: Audi
Audi A5 e-hybrid med bakluckan öppen och bergsväg i bakgrunden.
Bagaget hos sedanen rymmer från 331 till 1 175 liter, beroende på om baksätet är upp- eller nedfällt. Färgen heter Magnet Grey. Foto: Audi

– Inom ramen för vårt modellinitiativ utökar vi vårt utbud av laddhybrider avsevärt under 2025, säger Audis vd Gernot Döllner, enligt pressreleasen. Med en effekt på upp till 270 kilowatt erbjuder vår nya generation laddhybrider en sportig och bekväm körupplevelse och samtidigt en harmonisk balans mellan prestanda och effektivitet.

Och om du trodde det var allt presenteras även namnet e-hybrid till märkets laddhybrider i samband med lanseringen. Båda versionerna av nya Audi A5 e-hybrid quattro får en tvåliters TFSI-motor med 252 hk i effekt, som kompletteras av en elmotor på upp till 105 kW. 

Sprängskiss på hybriddrivlinan hos nya Audi A5 e-hybrid.
Hybriddrivlinan i Audi A5 e-hybrid. Foto: Audi

Prestandamässigt avverkas 0–100 km/h på 5,1 sekunder med 270 kW-versionen och 5,9 sekunder med 220 kW-versionen. Den elektriska räckvidden uppges hamna kring 11 mil. 

Så mycket kostar nya Audi A5 e-hybrid

Då var det bara en fråga pris. För A5 Sedan och Avant e-hybrid börjar priserna på 599 900 kronor. Vill du ha den något effektstarkare 270 kW-versionen – i S line-utförande – börjar priserna på 669 000 kronor. 

Interiörbild till nya Audi A5 e-hybrid.
Klimatanläggningen fungerar även elektriskt – innan du ger dig av. Foto: Audi

Den kan beställas från och med sekunden du har läst klart och de första bilarna anländer till Sverige i april. Juste – nya A5 e-hybrid får dra upp till 1 700 kg (12 % lutning). 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Audi

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.