Audi slog på stort när E5 Sportback presenterades i Kina och responsen lät inte vänta på sig. Redan under de första 30 minuterna fylldes orderböckerna i en takt som förvånade både marknaden och Audi själva, enligt CarNewsChina.
Hela 10 153 ordrar på E5 Sportback registrerades på en halvtimme.
Läs även: Audi kastar ringarna – här är nya E5 Sportback
Från vardagselbil till elraket
Modellen erbjuds i fyra olika utföranden med batteristorlekar från 76 till 100 kWh.
Den mest långräckviddiga varianten klarar upp till 773 kilometer enligt CLTC, medan toppversionen bjuder på fyrhjulsdrift, 579 kW och 0–100 km/h på 3,4 sekunder.
Alla varianter bygger på en ny 800-voltsplattform och har värmepump som standard.
Teknik som väcker uppmärksamhet

E5 Sportback sticker också ut med sin design och sin digitala cockpit.
Aerodynamiken når en Cd på 0,252, och ljussystemet med nära 2 000 triangulära element ger bilen en futuristisk känsla.
Inuti möts föraren av en 59-tumsskärm, AI-assistent och trådlös laddning. Högre utrustningsnivåer adderar luftfjädring, adaptiva dämpare och ljudsystem från Bose.
Konkurrensen hårdnar
Med E5 Sportback går Audi rakt in i ett segment där Tesla Model 3, Nio ET5T och Zeekr 007 GT redan slåss om kunderna.
Hur många av de kinesiska köparna som väljer Audi framför konkurrenterna återstår att se, men starten kunde knappast ha varit starkare.
För svenska bilköpare finns ännu ingen bekräftad lansering. Men utvecklingen i Kina kan ge en tydlig fingervisning om hur Audi tänker positionera sina elbilar även på den europeiska marknaden.