– Vi går inte in i Formel 1 bara för att vara där. Vi vill vinna. Samtidigt vet vi att man inte blir ett toppteam i Formel 1 över en natt. Det krävs tid. År 2030 vill vi kämpa om världsmästartiteln, säger Audis vd Gernot Döllner.
F1-satsningen är en del av en omstöpning av Audi med ett nytt formspråk för att få en tydligare visuell identitet för att sticka ut i konkurrensen.

– Radikal enkelhet är kärnan. Vi implementerar ett enhetligt designspråk som sammanför alla aspekter av vår organisation. Detta gör Formel 1-projektet till en pionjär för den nya varumärkesidentiteten, som kommer att rullas ut i framtiden både för F1-teamet och Audi som helhet, säger designchefen Massimo Frascella.


Ska locka nya yngre kunder globalt
Det kostar enorma summor att ge sig in i Formel 1, men tanken är att det ska löna sig i slutändan. Inte bara genom försäljning av merchandise, utan även genom att sälja fler bilar.

– Med Formel 1:s enorma räckvidd har vi möjlighet att attrahera nya kunder till vårt varumärke – särskilt i den yngre målgruppen. Tack vare kostnadstaket är Formel 1 också mer ekonomiskt hållbar än någonsin tidigare. När vi tittar på utvecklingen av sponsormöjligheter, teamutvärderingar och den totala intäktspotentialen i Formel 1 blir en sak tydlig: Den här vägen är helt logisk för Audi – även ekonomiskt, säger Audis finansdirektör Jürgen Rittersberger.
LÄS ÄVEN: Audi i F1: Hur stort är projektet?

Klassiska Audi Sport-färger
Audis F1-bilar får klassiska Audi Sport-färger: i silver, svart och rött.
Bilarna kommer att köras av Nico Hülkenberg och Gabriel Bortoleto.
Audis F1-satsning börjar inte från noll. De har köp det nuvarande teamet Sauber som byter namn till Audi nästa säsong.
