Varför inte vara stolt över det man åstadkommit? Ibland ska man ge sig själv en dunk i ryggen och insupa nytt mod inför de utmaningar som väntar – vilket Audi gör med en serie nya reklamfilmer.
Reklamkampanjen rullar just nu ut i amerikanska media och består av flera korta filmer som belyser säkerhet, LED-teknik, design, med mera. Men man har också tagit fram en längre film på en minut som har titeln ”It Couldn’t Be Done” där Audis historik belyses, från grundaren August Horch – som var en av de riktiga pionjärerna i bilismens barndom – och därefter ett pärlband av milstolpar.
I början på filmen skymtar man den strömlinjeformade Auto Union som rattades av legenden Bernd Rosemeyer. Han försökte slå det nya landsvägsrekordet på 432,7 km/h som Rudolf Caracciola satt tidigare på morgonen med sin Mercedes, 28 januari 1938. Men vinden hade tilltagit under morgonen och Bernd Rosemeyer gick av vägen i över 400 km/h och dog omedelbart. Mer om Bernd och Rudolf kan ni läsa i ”Jakten mot nollpunkten på Autobahn” genom att klicka på länken.
Vad säger ni läsare, är ”It Couldn’t Be Done” en bra reklamfilm som borde visas även i Sverige? Var med och påverka, gasa och bromsa nedan. Audi Sverige läser den här sajten också, var så säker.
Audis historik, från 1909 och framåt
Audi firade sitt 100-årsjubileum 2009. Företagsnamnet Audi tillkom efter att grundaren August Horch – som inledde sin karriär hos Carl Benz i Mannheim – lämnat sitt gamla bilföretag ”August Horch & Cie”.
För att kunna fortsätta inom bilindustrin med ett nytt företag var Horch tvungen att hitta på ett annat namn. Horch kan även uttydas som en uppmaning på tyska att lyssna och Audi betyder ”lyssna” på latin – idén kläcktes för övrigt av affärsvännen Heinrich Fikentschers tioåriga son. Företaget Audi grundades 16 juli, 1909.
Logotypen med de fyra ringarna skapades 1932 när de tre fordonstillverkarna och bilfabrikerna Audiwerke (Audi), Horchwerke (Horch) och Zschopauer Motorwerke (DKW) slogs samman till Auto Union AG, med huvudkontor i Chemnitz. Även Wanderer, också med säte i Chemnitz, införlivades i det nya Auto Union.
Efter andra världskriget slut, 1945, exproprierades den kvarvarande produktionsanläggningen till Sovjetunionen. Men merparten av företagsledningen flyttade till västra Tyskland och gjorde en nystart i Ingolstadt, 1949, under namnet Auto Union GmbH. De första bilarna och motorcyklarna som tillverkades byggde på de framgångsrika tvåtaktsmodellerna från DKW. 1958 köpte Daimler-Benz företaget Auto Union och använde varumärket som ett ”ekonomiskt alternativ”, vilket dock inte gav några större försäljningsmässiga framgångar.
Inte förrän 1965 kom de första fyrtaktsmodellerna och för att markera moderniseringen fick de återta det gamla Audi-namnet. Kort därefter införlivades Audi i VW-koncernen.
De fyra ringarna skulle egentligen kunnat vara fem, men de olympiska spelen hade redan lagt rabarber på den symbolen. För tvärt emot vad många tror ingår inte NSU i de fyra, ursprungliga ringarna i logotypen. NSU är faktiskt äldst av alla varumärkena och grundlades redan 1873, fast då producerade man bara stickningsmaskiner. Namnet NSU kommer från staden Neckarsulm, där namnet tagits efter floderna Neckar och Sulm.
NSU Motorenwerke AG hade vandrat genom olika ekonomiska bekymmer och köptes av VW 1969, för att sedan direkt införlivas i Auto Union GmbH – företaget tog då namnet ”Audi NSU Auto Union AG”.
Den sista NSU-modellen byggdes i mars 1977 och efter detta framstod koncernnamnet som ganska otympligt. 1985 förändrades namnet till Audi AG, kort och gott. Samtidigt flyttades Audis huvudkontor från Neckarsulm till Ingolstadt.