Audi har inga planer på att göra en egen variant av Volkswagens nya minibil Up. Däremot finns det plats för A1 som suv, med namnet Q1, säger Audichefen i en intervju.
Audi Q1 som lillebror till Q3 och baserad på VW Polo, är en modell som planeras, även om något beslut om produktion inte tagits ännu.
Volkswagens nya minibil Up (eller Lupo?) som premiärvisas på Genèvesalongen i mars, är inte aktuell för Audi. Chefen Rupert Stadler säger i en intervju med Automotive News Europe att han "inte kan tänka sig en ny modell under A1".
Volkswagengruppen har dock tidigare meddelat den nya minibilsfamiljen Up kommer i egna versioner från båda dotterbolagen Skoda och Seat.
Rupert Stadler kan däremot tänka sig en liten suv, positionerad under modell Q3, vilken får premiär i Frankfurt i höst. "Vår Q-familj har utan tvivel fortfarande potential att utvecklas. Den är ännu inte komplett", säger Audichefen i intervjun med Automotvie News Europe.
Det här är Audin som inte kommer att byggas, enligt Audichefen Rupert Stadler. Det blir nämligen ingen Audiversion av Volkswagens minimala citybil Up, som ska premiärvisas på årets bilaslong i Genève i början av mars.
Något beslut om en suv-variant av Audis minsta modell A1 har dock inte tagits ännu. Men att den modellen kommer, är ganska säkert. Audi har som ambition att köra om BMW som världens största premiumtillverkare, och i den officiella planen fram till 2015 sägs att dagens 37 modellvarianter ska utökas till 42.
Hur Audis planer på en Q1 går ihop med de rykten som cirkulerar om att en fyrhjulsdriven Volkswagen Polo ska dela teknik med nästa generation av Suzuki SX4, är inte klart. Enligt uppgifter i tyska Auto Bild ska dock även Audi vara med på den gemensamma plattform som till största delen utvecklas av Suzuki och som även bildar grund för motsvarande modeller från Skoda och Seat. (Läs mer via denna länk.)
En Polo med suvattribut finns redan hos Volkswagen i och med Cross Polo (bilden). Men den finns inte fyrhjulsdriven. En riktig suv i storlek som Polo utvecklas i stället av VW:s japanska partner Suzuki och är troligen färdig 2013, enligt icke officiella uppgifter.
Förklaringen till Suzukis inblandning är att Volkswagenkoncernen i början av 2009 köpte 20 procent av Suzuki – just för att dra nytta av Suzukis kunskap om att bygga små bilar med god lönsamhet.
Förutsättningarna för Audis expansionsplaner tycks vara goda: Audi A1, som lanserades på Genèvesalongen 2010, säljs över förväntan och Audi räknar med att utnyttja full produktionskapacitet (120.000 bilar per år) i Brysselfabriken redan i år. "Och detta trots att den ännu bara finns med tredörrarskaross", kommenterar chefen.
Stadler förklarar att Audi A1 inte kommer att säljas i USA. "Vi har helt enkelt inte kapacitet att lansera den i USA, trots att våra återförsäljare mer än gärna skulle se den där. Vi föredrar att bygga ut verksamheten och utnyttja det modellprogram vi har där till fullo i stället."
Illustrationer: Schulte Design.