BMW har nyligen lanserat en ny suvmodell genom X1 och Audi ligger inte långt därefter. En Audi Q3 dyker upp under 2011 och baseras på Volkswagen Tiguan. Till skillnad från syskonen Q5 och Q7 får Q3 en slankare halvkombikaross.
Q3 blir Audis svar på BMW X1 och produktionen startar 2011. Under skalet finns turboladdade motorer med start/stopp-teknik och fyrhjulsdrift från svenska Haldex. Illustration: Automedia
På bilmässan i Shanghai 2007 visade Audi upp konceptbilen Cross Coupé Quattro. Då trodde man att det var en försmak på Q5, men det har visat sig att Q5 blev klart större och hade en annan design.
I AMS nr 15 kan du läsa mer om Audis kommande modeller.
Troligtvis var det istället ett tidigt koncept på Audis X1-utmanare som får namnet Q3. Audi Q3 baseras på Volkswagen Tiguan och delar även komponenter med Golf och A3. Det innebär tvärställda motorer och fyrhjulsdrift från Haldex. Q3 får alltså ingen permanent fyrhjulsdrift som i Q5.
Motoralternativen kommer att kännas igen från övriga VAG-sortimentet och räkna med övervägande turboladdade kraftkällor och även start/stopp-teknik som håller förbrukningen nere.
Karossen blir en personbilsliknande halvkombikaross och Q3 får därmed en nättare linjeföring än Q5 och Q7. Längden på Q3 blir 4,38 meter vilket är cirka 25 centimeter kortare än Q5 och faktiskt omkring sju centimeter kortare än BMW X1.
Audi Q3 kommer under slutet på 2011 som modellår 2012 och tillverkningen sker i spanska Martorell. Audi har investerat 300 miljoner euro i fabriken för att utöka kapaciteten och man räknar med att bygga upp till 80.000 Q3 per år.
I det nya numret av auto motor & sport kan du läsa mer om Audis modelloffensiv. Där berättar vi bland annat om kommande A8 samt de stundande småbilarna A1 och City. Finns i tidningshyllan den 14 juli, eller läs den digitalt i vår webbkiosk från och med imorgon.