
När ett företag söker patent för ett namn innebär det visserligen inte att modellen fått grönt ljus för serieproduktion, men chansen är ändå stor att vi får se modellen rulla på gatorna inom några år.
Holländska Telegraaf har snokat upp sju nya modellnamn som Audi registrerat. Först ut är Q6 som vi hört talas om tidigare. Det har länge ryktats om en coupéversion av Q7, som ska konkurrera med BMW X6.
Ett snäpp upp hittar vi dock en överraskning: Q8, som gissningsvis blir en större och framför allt lyxigare suv än Q7. Den kan bygga på samma plattform som Bentley Exp 9F och Lamborghini Urus.

På sportbilssidan hittar vi en mycket efterlängtad lillebror till R8, som tidigare gick under namnet R5 men som nu döpts om till R6. Den får mittmotor, vass design och mycket lättviktsteknik. Förmodligen kan den också förses med hybridteknik där en elmotor driver framhjulen och en bensinmotor bakhjulen. Kan vi hoppas på 2,5-litersfemman från RS 3 Sportback?
Högre upp i modellhierarkin på sportbilssidan finns RS 8. Här är detaljerna ytterst få men en gissning skulle kunna vara att nästa R8 förses med dubbelturbo-V8 på drygt 600 hästkrafter och byter då namn till RS 8.

På andra sidan modellprogrammet finns nya RS 1, som vi redan fått ett smakprov på i form av A1 Clubsport quattro. Konceptbilen hade hela 503 hästar och 660 Nm tack vare större turbo och intercooler. Med en vikt på 1.390 kilo fixas 0–100 km/h på 3,7 sekunder.
För alla som saknat den lilla framtidsbilen A2 kan vi också rapportera att Audi registrerat namnet S2. Insatta Audifans vet att S2-modellen var en sportig coupéversion av Audi 80 med 2,2-liters rak femma och turbo som lanserades 1990. Nu handlar det istället om sportversionen av nya A2, som blir en högbyggd version av A1 med mycket ny teknik.
Högst upp i modellhierarkin hamnar till slut S9, sportversionen av A9, som blir en coupéversion av A8 med fyra dörrar. Den ska konkurrera med Porsche Panamera Turbo och blir betydligt dyrare än nuvarande S7 Sportback.
