Dmitry Mazepin, affärsman och tidigare huvudsponsor till Haas F1-team genom sitt bolag Uralkali, har för första gången sedan 2022 dykt upp i Formel 1-depån. Den ryske oligarken, som står på EU:s sanktionslista, syntes under onsdagen i paddocken på Bahrain International Circuit.
Hans närvaro har väckt frågor om hur han fått tillgång till depån, eftersom han enligt EU-sanktionerna är förbjuden att resa till eller genom europeiskt territorium. Bahrain omfattas dock inte av dessa restriktioner.
Sajten PlanetF1 rapporterar att han fick sin ackreditering genom ett så kallat ”rotational pass” – en form av paddockpass som inte kräver direkt godkännande från FIA, F1 eller banans promotor.

Vilken koppling har Mazepin till Formel 1 idag?
Mazepins närvaro sammanfaller med att hans son, den tidigare Haas-föraren Nikita Mazepin, nyligen fick sina EU-sanktioner hävda. Det är dock oklart om fadern har några ambitioner att återvända till F1 i någon form – eller om besöket enbart var personligt.
Hans företag Uralkali låg tidigare i konflikt med Haas efter att ha krävt tillbaka sponsorpengar från 2022-säsongen. En skiljedom slog dock fast att Haas endast behövde återbetala den del av sponsorpengarna som gällde efter att kontraktet avslutades.
Läs också: Chockbeskedet: ryske föraren kan vara på väg till Formel 1
Vem bjöd in Mazepin – och varför?
Mazepin sågs initialt i Alpines hospitality, men stallet var snabba med att förneka att han var deras gäst. Senare kopplades han till Mercedes, men även de förnekade att de hade bjudit in honom.
Trots att ingen vill ta på sig ansvaret har han uppenbarligen fått ett paddockpass, vilket normalt delas ut av stallens gäster eller via en officiell ackreditering. Frågan är – vem i Formel 1 har öppnat dörren för Mazepin?
Det återstår att se om hans närvaro var en engångsföreteelse – eller om detta är början på något mer. Kan vi se Mazepin tillbaka i sporten i någon kapacitet? I Formel 1 är det sällan något händer utan en bakomliggande agenda.