Sedan Bentleys W12-motor äntrade scenen 2003 har den producerats i över 100 000 exemplar och stoppats in i bilar som Bentayga, Continental GT, Continental GT Convertible och Flying Spur.
– W12-motorn har varit så pass viktig för Bentleys historia att den förtjänar ett avtackande tillsammans med alla som har jobbat med den, säger Andreas Lehe, styrelsemedlem för tillverkning hos Bentley Motors.
– Motorns introduktion bidrog till att förändra företagets profil nästan över en natt och kommer därmed bli ihågkommen som en game changer och vi ska vara stolta över att ha designat, utvecklat och tillverkat en brittisk ikon under så många år.

Till 2015 fick Bentleys W12-motor sedermera en ny och optimerad design i samband med lanseringen av Bentley Bentayga.
– Vår W12-motor har drivit våra bilar och verksamhet framåt med en exceptionell fart och blir ihågkommen som en av de viktigaste innovationerna i vår breda historia, säger Dr. Matthias Rabe, styrelsemedlem inom forskning och utveckling vid Bentley Motors, enligt en pressrelease.
Motorn har handbyggts i Crewe sedan dag ett och består av 2 600 olika komponenter och tar omkring sju timmar att sätta ihop.

Genom motorns utvecklingstid har ingenjörerna hos Bentley lyckats hitta 34 procent mer effekt och en ökning i vridmoment med 54 procent.
För att fira av motorn lanseras en limiterad upplaga på 120 ”Speed Edition 12”-modeller av Bentayga, Continental GT, Continental GT Convertible och Flying Spur.

Förutom signifikativa designdetaljer får ägarna till de nämnda limiterade utgåvorna en tillhörande miniatyr på Bentleys numera klassiska W12-motor.
Läs mer:
Bentley lägger ner sin W12-motor – avslutar med extra mycket effekt
Film: Alrik kör Bentley Continental GT Speed – W12-motorns sista repa!