Att fylla på ett läckande ac-system på ett felaktigt sätt kan leda till att hela bilen exploderar – och i värsta fall till dödsfall. Det påstår Motorbranschens Riksförbund i ett pressmeddelande.
MRF har testat vad som händer när ac-systemet i en Peugeot 307 fylls på med explosiv ac-gas. En gnista, som till exempel kan bero på kortslutning, gör att det otäta ac-systemet kan explodera.
”På en knapp minut var det en fullt utvecklad bilbrand. Ska en bilmekaniker behöva skadas svårt eller i värsta fall dödas innan myndigheterna sätter stopp för olaglig distribution, försäljning till obehöriga personer, och hantering av explosiva och miljöfarliga ac-gaser?”, frågar sig MRF.
Detta kan leda till riktigt allvarliga olyckor, säger Joachim Due-Boje, verkstadsansvarig på MRF.
”Det är riktigt ruggigt och omedelbar livsfara både för en bils passagerare om det sker under färd eller mekaniker i arbete på verkstaden.”
Köldmedium är den gas som används i bilars luftkonditionering men även i värmepumpar och vanliga kylskåp i hemmet. På den gamla oansvariga tiden användes freon – kemiföretaget DuPonts varumärke – som köldmedium men på 70-talet upptäckte forskare att freoner tunnar ut ozonlagret.
För att mildra växthuseffekten har det sedan 80-talet utvecklats en mängd olika ersättare till freon, med mer eller mindre lyckade resultat. I bilar används ofta R-134a som köldmedium men företagen DuPont och Honeywell har utvecklat en ersättare – med namnet R-1234yf – som de hävdar är 97 procent ”snällare” mot miljön. Ersättaren har dock fått kritik från bland annat Mercedes, som ska utveckla en egen produkt.
Om luftkonditioneringen i en bil inte fungerar ligger det nära till hands att fylla på mer köldmedium. Men om den gamla gasen har försvunnit så beror det sannolikt på ett fel som inte blir avhjälpt genom att fylla på mer. Man måste reparera orsaken till felet. Det kan vara en dålig packning, sprucket rör, rostig kondensor, eller annat.
R-134a är ett köldmedium som bara ska hanteras av yrkesfolk. Men man behöver inte spendera speciellt mycket tid vid datorn för att hitta gott om alternativ, till ett mycket lägre pris. Blandningar av exempelvis propan/butan eller propan/isobutan går att använda istället eller tillsammans med R-134a.
Som alla förstår måste dessa medel med propanblandningar användas med försiktighet och rätta kunskaper. Det gäller till exempel att inte fylla på för mycket. Risk för läckage och brand finns men man ska samtidigt inte överdramatisera riskerna. Det finns mycket på en bil som kan brinna, om det handhas på ett felaktigt eller slarvigt sätt.
De som vill hitta en billig lösning på en kostsam reparation av luftkonditioneringen måste noga överväga riskerna. Även om det är relativt lätt att fylla på köldmedium (exempelvis de medel som finns på eftermarknaden med propan/butan) är det inte alls säkert att det är rätt lösning. Orsaken till läckaget måste åtgärdas först. Och använder man de här brandfarliga produkterna på fel sätt kan det orsaka en bilbrand.