Hoppa till innehåll

Bråket mellan Frankrike och Mercedes tar ny fart

Trafikmyndigheten KBA har testat det omdiskuterade medlet R-1234yf som används i nya bilars luftkonditionering. Deras krocktester ger nytt bränsle till den eldfängda debatten mellan Mercedes, Frankrike och EU.

Bråket mellan Frankrike och Mercedes tar ny fart
Mercedes har testat R-1234yf i sin nya B-klass och vid upprepade tillfällen tog bilarna eld efter frontalkrock. Gasen i luftkonditioneringen antändes och elden spred sig till hela motorrummet.

Ni som följt nyhetsflödet här på www.automotorsport.se kan inte ha undgått den strid som uppstått kring köldmedium, den gas som används till luftkonditioneringen i personbilar. EU vill att en mera miljöskonsam gas ska användas och en sådan har utvecklats av kemijättarna DuPont och Honeywell, som döpt sin produkt till ”R-1234yf”.

Miljöskonsamma produkter borde inte vara så kontroversiella, men DuPont och Honeywell är hittills ensamma om att erbjuda ett köldmedium som klarar de nya kraven. Biltillverkarna är mindre nöjda med denna situation då R-1234yf är cirka tio gånger så dyrt som tidigare använda produkter.

Tonläget skruvades upp förra året då Daimler AG, med Mercedes-Benz, funnit att R-1234yf kan fatta eld vid frontalkrock tillsammans med andra brandfarliga ämnen i motorrummet. Mercedes testade R1234yf i nya B-klass, som i nästan samtliga fall fattade eld. Dessutom bildades stora mängder vätefluorid vid antändningen och det är en mycket giftig gas som är dödlig vid inandning.

Under våren 2013 deklarerade Mercedes att man inte tänker använda R-1234yf av säkerhetsskäl och ska utveckla ett eget köldmedium, ett projekt som även VW Group deltar i. Det stora flertalet biltillverkare har dock accepterat R-1234yf, GM och Toyota har till exempel inte kunnat se någon ökad risk för bilbränder efter krock.

EU har stiftat en lag som gör det obligatoriskt med R-1234yf i nya bilar, senast 2017. Men reglerna skiljer sig åt mellan olika länder och i Tyskland är det tills vidare tillåtet med det beprövade R-134a som hittills använts. Frankrike har bestämt sig för att blockera registreringen av nya bilmodeller som inte använder R-1234yf och det har stoppat Mercedes försäljning av A-klass och B-klass, liksom CLA och SL.

Mercedes har överklagat till Frankrikes högsta förvaltningsrättsliga instans, ”Conseil d’Etat”, som ska sammanträda i slutet av augusti. EU har satt press på Tyskland och kräver ett svar senast 20:e augusti varför man tillåter försäljning av bilar med R-134a.

Ytterligare en myndighet kastar sig nu in i debatten och det är tyska Kraftfahrt-Bundesamt, KBA, som är en politiskt obunden och federal trafikmyndighet – ungefär som svenska Trafikverket.

Tyska KBA har låtit testa hur säkert R-1234yf är vid frontalkrock och de ger Mercedes rätt, i stora delar. Fyra bilar användes och vid två tillfällen utvecklades den farliga gasen vätefluorid. Av tidsskäl var testerna begränsade och KBA anser att det behövs ytterligare krocktester för att få mera entydiga svar på farligheten. KBA anser sig ändå ha fått övertygande bevis för att användandet av R-1234yf kan innebära en allvarlig risk och man rekommenderar starkt att dessa risker undersöks närmare.

Testmetoden som KBA använde kritiseras av Honeywell som anser att testet egentligen visar att R1234yf är säkert för användning i personbilar. Honeywells pressmeddelande gick ut bara timmar efter att tyska KBA publicerat sin rapport.

Vi kan därmed utgå från att det tysk-franska bråket med EU som tredje part fortsätter med oförminskad kraft, ett bra tag till!

 

Källa: Kraftfahrt-Bundesamt, KBA, Pressemitteilung Nr. 25/2013

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.