
På den europeiska marknaden finns det inte många ljuspunkter men i USA råder det omvända förhållandet – nästan allt siffror pekar uppåt. Den uppdaterade juniförsäljningen summerar även första halvåret 2013 och vad kan passa bättre än att redovisa den idag, på USA:s nationaldag.
De tre stora från Detroit – det vill säga GM, Ford och Chrysler – mår gott just och ökar sin marknadsandel. De som vill sätta ett kors i taket är välkomna för det har inte hänt på 20 år! Framför allt verkar det vara yngre bilköpare som gillar de amerikanska modellerna som höjt kvalitetsnivån och blivit mera ”europeiska”.
Totalt sålde ”Big Three” 3,6 miljoner bilar under första halvåret 2013, jämfört med 3,3 miljoner under samma period 2012. Bäst under juni var Ford som ökade med 13,4 procent till 234.900 bilar och närmar sig därmed GM som sålde 264.800 bilar i juni.
Jeep Grand Cherokee fortsätter att öka och gick faktiskt om storsäljaren Ford Explorer under juni. Trots att bensinpriserna ökat fortsätter försäljningen av pickuper uppåt. Det har sannolikt att göra med att byggsektorn ökar som ett resultat av återbyggnaden av den stormskadade östkusten.
De biltillverkare som lyckades allra bäst procentuellt förra månaden var Jaguar som ökade 59 procent och hade sin bästa junimånad sedan 2006, mycket tack vare nya F-Type. Även Subaru ökade på ett fantastiskt sätt med 41,6 procent. Audi, Porsche och flera andra visade sin bästa junisiffror någonsin.
Bland det fåtal som inte visade positiva siffror hittar vi tyvärr Volvo som backade med minus sex procent under juni, 6.678 bilar mot 7.108 under fjolåret. Även Bentley och Land Rover backade under juni.
Inget talar just nu för att tempot mattas under resten av året. Ökningen under juni blev 13,3 procent (1,4 miljoner bilar) och första halvåret ökade bilförsäljningen i USA med 7,5 procent (7,8 miljoner bilar). Drar man ut kurvorna för helåret 2013 pekar det nu mot att bilförsäljningen stannar strax under 16 miljoner bilar – de mest optimistiska bedömarna tror att slutsiffran blir lite över 16 miljoner. Det skulle i så fall innebära att bilbranschen i USA är tillbaka på samma fina nivå som under de goda åren innan finanskrisen slog till 2008.