Laddtiden för en elbil är något många köpare tycker är viktigt. Därför lägger elbilstillverkare lite extra krut på att annonsera om just laddtiderna för deras nya bilar. Men när tillverkare påstår laddtider som uppnåtts under optimala förhållanden i deras fabriker kan det skapa förvirring och irritation.
Nu har Toyota och Hyundai i Storbritannien förbjudits att annonsera om laddtider och hur lättillgängligt det är att hitta snabbladdare i Storbritannien och Irland. Förbudet gäller enbart vissa påståenden som tillverkarna ska ha annonserat, rapporterar The Guardian.
Toyotas reklamkampanj ”making electric easy” påstod att bZ4X kan ladda till 80 procent på 30 minuter med en 150 kW-laddare. Utöver det hävdade reklamen att förare ”lätt kan hitta snabbladdare på offentliga platser.” Hyundai har hävdat att Ioniq 5 laddar från 10 till 80 procent på 18 minuter med en 350 kW-laddare.
Värt att nämna är att både Toyota och Hyundai påstår liknande laddningstider i Sverige.
Anledningen till att Toyota inte får påstå att snabbladdare är lättillgängliga är på grund av att det bara finns sju stycken i Skottland, två i Wales och inga i Nordirland. De 350 kW-laddarna som Hyundai uppnår sin snabba laddningstid med finns på bara 40 platser runt om Storbritannien och Irland.
Brittiska reklamgranskningsmyndigheten ASA har nu förbjudit tillverkarna från att annonsera dessa påståenden efter kundernas anmälningar.
– Om förhållandena var mindre optimala skulle laddningstiderna troligtvis vara längre. På grund av att annonserna utelämnade väsentlig information om de faktorer som avsevärt kan påverka laddningstiderna samt begränsningarna i förhållande till tillgängligheten av snabbladdare, drog vi slutsatsen att påståendena inte kunde styrkas och var vilseledande, uppgav ASA.
I sitt svar till ASA medger tillverkarna att laddningstiderna har uppnåtts i fabriken.