Tidningen Vi Bilägare har stort fokus på konsumentfrågor och har räknat ut milkostnaden för 90 bilmodeller.
Kostnaden för försäkring skiljer från person till person, men den som får låg premie på en bil får som regel även det på andra. Därför ger den här jämförelsen ett en god bild över vilka bilar som är billigast att äga.
Sammanställningen bygger på på Vi Bilägares nybilstester där det bland annat anges värdeminskning, servicekostnad, försäkring med mera.
Småbilar har låga prislappar och blir som regel också billigast att äga. Värdeminskningen blir mindre i kronor räknat andra kostnader som service och däck blir också lägre än för större bilar.
Billigast att äga av alla de 90 bilarna är Dacia Sandero med en milkostnad på 34,25 kronor.
Men billigast behöver inte vara det bästa bilvalet. För bara några kronor mer per mil får du en Honda Jazz, Toyota Yaris, Audi A3 eller Skoda Kamiq som är mer påkostade och framför allt säkrare.
Värdeminskning är en dold kostnad som man först märker av när man ska sälja bilen. En bil som tappat lite i värde är Toyota RAV4, bara 12 procent på fem år enligt Carup.
Högbyggda bilar (suvar) är som regel dyrare att äga än lågbyggda, även om Toyota RAV4 är ett undantag tack vare sin låga värdeminskning. Servicekostnaderna är högre, de drar ofta mer och har dyrare däck.
Billig bil kan vara dyr begagnad
För den som vill köpa en begagnad bil kan logiken ibland vara omvänd mot att köra en ny. Det finns flera faktorer som att tänka på.
Normalt avtar värdetappet rejält efter 2–3 år, men för vissa elbilar fortsätter värderaset i samma takt eftersom äldre elbilar snabbt känns omoderna.
Bilar som haft litet värdetapp, som Toyota RAV4, blir dyr inköp jämfört med liknande bilar i samma ålder, som Volkswagen Tiguan.
Andra faktorer som påverkar ekonomin för en begagnad bil är att försäkringen kan bli dyrare än för en ny bil eftersom vagnskadegarantin kan ha gått ut.
Läs även: Mycket billiga mil med begagnad elbil – så funkar elbilspremien
Billigare med ny bil ibland
Nollränta på billån och subventionerad privatleasing gör att det ibland är billigare att köra en helt ny bil än en nyare begagnad, särskilt om man finansierar den begagnade bilen med ett billån med 6-8 procents ränta.
Läs även: Därför kan en ny elbil vara billigare att äga än en begagnad

Billigaste elbilarna att äga
Hyundai och Citroën har de billigaste elbilarna att äga. Men det är små bilar med stora värdefall. Tesla Model Y ger betydligt mer utrymmen för pengarna. Det större batteriet till Volvo EX30 kostar inte heller så mycket mer i förhållande till vad det ger.
| Bilmodell | Milkostnad, kr |
| Hyundai Inster 49 kWh Long Range Advanced | 41,00 |
| Citroën ë-C3 44 kWh Max | 43,00 |
| Tesla Model Y Standard Range RWD | 45,70 |
| Ford Puma Gen-E Premium | 47,20 |
| Volvo EX30 Single Motor | 48,00 |
| Renault 5 E-Tech Techno EV52 | 48,20 |
| Tesla Model 3 Long Range Dual Motor | 48,40 |
| Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core | 49,40 |
| Volkswagen ID.3 Pro S 77 kWh | 50,30 |
| Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra | 51,00 |
Billigaste laddhybriderna att äga
Kia och MG har de billigaste laddhybriderna sett till milkostnaden. Kia har dock hög servicekostnad och MG tar extremt mycket betalt för både tillval, service och vissa reservdelar.
Att servicekostnaden är hög är något som gäller generellt för laddhybrider, eftersom det i princip är två drivlinor som ska servas på verkstaden.
| Bilmodell | Milkostnad, kr |
| Kia Sportage 1,6 Plug-in Hybrid GT Line | 51,00 |
| MG HS Plug-in Hybrid | 51,00 |
| Skoda Kodiaq 1,5 TSI iV Sportline 130 Edition | 52,10 |
| Ford Kuga 2,5 Plug-in Hybrid Active X Business Edition | 56,50 |
| Honda CR-V E:PHEV 2WD Advance Tech | 57,10 |
| Volkswagen Tayron 1,5 e-Hybrid Life Edition | 58,70 |
| Cupra Formentor VZ 1,4 e-Hybrid | 60,40 |
| Peugeot 408 GT Plug-in Hybrid | 67,50 |
| Mazda CX-80 E-Skyactiv PHEV Homura Plus | 68,40 |
| Mitsubishi Outlander PHEV Instyle | 68,60 |
Billigaste småbilarna att äga
I den här klassen finns de allra billigaste bilarna att äga, och småbilarna har verkligen ”vuxit upp” egenskapsmässigt jämfört med för bara några år sedan. Både utrymmen, krocksäkerhet och komfort har förbättrats, men det trots det kan en bil i den något större Golfklassen ge mer för pengarna för vissa köpare.
Eldrivna Renault 4 är mycket smartare paketerad än Renault 5, men båda dras med dåliga andrahandsvärdet och merpriset för ”Fyran” kommer inte vara värt det för alla.
| Bilmodell | Milkostnad, kr |
| Hyundai i20 1,0 T-GDI Advanced | 37,20 |
| Honda Jazz 1,5 i-MMD | 37,60 |
| Mazda 2 Hybrid Homura | 38,20 |
| Toyota Yaris Hybrid 130 | 40,10 |
| MG 3 Hybrid+ Luxury | 40,90 |
| Hyundai Inster 49 kWh Long Range Advanced | 41,00 |
| Citroën ë-C3 44 kWh Max | 43,00 |
| Renault Clio E-Tech 145 | 44,90 |
| Renault 5 E-Tech Techno EV52 | 48,20 |
| Renault 4 E-Tech Electric 52 kWh Iconic | 56,10 |
Billigaste Golfklassbilarna att äga
I den här klassen kan vi inte visa någon komplett tio-i-topp-lista efterom bara sju bilar i Golfklassen testats under 2024 och 2025. Klart billigast är Dacia Sandero, men Audi A3 och Volkswagen Golf ger båda mer komfort och framför allt säkerhet för pengarna.
Opel och Ford framstår som relativt dåliga val – milkostnaden speglar sig inte i bilarnas egenskaper.
| Bilmodell | Milkostnad, kr |
| Dacia Sandero Stepway Extreme CVT | 34,30 |
| Audi A3 Sportback TFSI Proline Advanced | 41,50 |
| Volkswagen Golf 1,5 eTSI R-Line | 42,50 |
| Volkswagen ID.3 Pro S 77 kWh | 50,30 |
| Ford Focus Active 1,0 Ecoboost | 50,60 |
| Opel Astra 1,2 130 Ultimate | 51,50 |
| BMW 1-serie 120 M Sport | 52,80 |
Billigaste mellanklassbilarna att äga
I den här klassen står Tesla Model 3 som segrare, och den som vill åka en dieseldriven kombi får betala mer. I den lite större storleksklassen är det tvärt om: Volkswagen ID.7 är något dyrare att äga än dieseldrivna Skoda Superb.
Laddhybriden BMW 330e är knappast någon sparbössa enligt vår kalkyl. Hög bränsleförbrukning när batteriet är urladdat kombinerat med kort räckvidd och stort värdefall är ingen bra kombination.
| Bilmodell | Milkostnad, kr |
| Tesla Model 3 Long Range Dual Motor | 48,40 |
| Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG7 Sportline | 50,90 |
| Volkswagen Passat 1,5 eTSI Business Edition | 54,20 |
| Skoda Superb Combi 2,0 TDI 4×4 L&K | 55,90 |
| Polestar 2 Long Range Dual Motor | 59,40 |
| BYD Seal Excellence AWD | 60,80 |
| Volkswagen ID.7 Tourer Pro Edition | 60,90 |
| Mercedes EQE 350 4Matic | 61,00 |
| Audi A5 Avant 2,0 TDI Quattro S-line | 63,30 |
| BMW 3-serie 330e xDrive Touring M Sport | 70,00 |
Billigaste suvarna att äga
I suv-klassen är det stor övervikt för japanska märken. Även om varken Nissan Juke, Honda HR-V eller Suzuki Vitara sticker ut särskilt i våra nybilstester är milkostnaden godkänd.
Toyota Corolla Cross är mer genomarbetad men också marginellt dyrare.
| Bilmodell | Milkostnad, kr |
| Nissan Juke HEV 2WD N-Connecta | 39,30 |
| Honda HR-V e:HEV Advance | 39,70 |
| Suzuki Vitara 1,4T Hybrid 4×4 Inclusive | 40,30 |
| Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid Style | 41,40 |
| Dacia Duster 1,6 Hybrid Extreme | 41,40 |
| Skoda Kamiq 1,0 TSI DSG7 Monte Carlo | 42,00 |
| Toyota Corolla Cross 2,0 AWD-i Style | 42,00 |
| Renault Captur Mildhybrid 160 Techno | 43,40 |
| Volkswagen Tiguan 1,5 eTSI Life | 43,70 |
| Toyota C-HR 1,8 Hybrid Style | 43,90 |