Hoppa till innehåll

Bilmodellerna som lades ner 2025 – läge att fynda begagnat

Begagnade bilar tappar ofta lite extra i värde när modellserien tas ur produktion. Den psykologiska effekten kan du utnyttja för att fynda.

Köp och sälj-sajten Blocket har listat alla bilmodeller som slutade produceras och säljas under 2025.

Det finns flera anledningar till att bilmodeller läggs ner. Den vanligaste är naturligtvis att bilen blivit så gammal att det är dags för en ersättare. Eller så har det kommit nya regler som gör att bilen inte kan säljas längre. Eller så säljer bilen för dåligt.

Bilmodet förändras och idag är det ont om cabrioleter och MPV:er på bilmarknaden. Kombibilarna fasas ut och ersätts av suvar och crossovers.

Förändringarna i bilmodet kan också påverka begagnatpriser, men det är inte alltid till köparens fördel. Volvo XC70 är ett exempel på en relik (kombi med rak baklucka) som har ovanligt högt andrahandsvärde eftersom liknande bilar knappt tillverkas längre.

Dessa bilmodeller försvann under 2025

Audi A4

Audi A4 var en av Sveriges vanligaste förmånsbilar för 15–20 år sedan. På senare tid har de mer suviga Q-modellerna tagit över allt mer.

Audi A4 läggs egentligen inte ner fullständigt. Under 2025 kom efterträdaren Audi A5 ut på marknaden.  Namnbytet indikerar att bilen har förbränningsmotor. Audi har dock redan slutat dela upp sina bilar på detta vis. Det är smartare att behålla inarbetade varunamn – så nya Audi A6 slipper namnet A7.

Ägarbetyg: Audi A4

Audi A4 Avant
Audi A4 är vanligast som kombi i Sverige – eller Avant som det heter på Audi-språk. Foto: Audi

Audi Q8 e-tron

Modellen kallades först Audi e-tron och är Audis första elbil. Modellen blev inte den succé som Audi hoppats på. Bilen var både snygg och ytterst bekväm – men hade hög förbrukning som gav kort räckvidd.

En facelift gjordes med snålare elmotorer och namnet ändrades till Audi Q8 e-tron. Men kort därefter lanserades den mer moderna Audi Q6 e-tron, med lägre pris och liknande utrymmen. Det dödade försäljningen och dessutom fick fabriken i Bryssel problem med logistiken. Den rationella tyska företagsstyrelsen valde att lägga ner både bilmodellen och fabriken.

Audi e-tron och Audi Q8 e-tron har drabbats hårt av värdeminskning och är därför idag intressanta på begagnatmarknaden.

Ägarbetyg: Audi Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron Coupé
Audi e-tron och Q8 e-tron har både sålts som suv och som suvcoupé. Foto: Audi

Ford Focus

Efter 27 år gick storsäljaren Ford Focus i graven utan att få en ersättare. Biltypen med halvkombi och kombi (och sedan i vissa fall) ligger inte kunderna så varmt om hjärtat längre. Nu är det högbyggda Ford Kuga och Ford Puma som gäller i stället.

Det finns gott om begagnade Ford Focus till bra priser. Det är en bilmodell med bra köregenskaper, men med medelmåttig kvalitet. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Ägarbetyg: Ford Focus

Ford Focus
Efter några år snodde Ford designen på grillen från Aston Martin. Köregenskaperna är ovanligt bra för klassen. Foto: Ford

Hyundai i30

Hyundai i30 är en konkurrent till folkbilar som Kia Ceed, Volkswagen Golf, Toyota Corolla och Ford Focus. Precis som sin sydkoreanske koncernkusin Kia har Hyundai ett gott kvalitetsrykte – du får mycket av Toyotas trygghet utan att behöva betala lika mycket som för en Corolla.

Vår egen ägarundersökning visar att Hyundai i30 är mer problemfri än genomsnittsbilen.

Ägarbetyg: Hyundai i30

Hyundai i30
Hyundai i30 är ett alternativ i mellanklassen för den som vill slippa onödiga verkstadsbesök. Foto: Hyundai

Jaguar F-Type

Det är svårt att rekommendera en Jaguar av rationella anledningar – men lätt av emotionella skäl. Och särskilt Jaguar F-Type som är en klassisk sportbil med V6- eller V8-motor.

Ägarbetyg: Jaguar F-Type

Jaguar F-Type
Jaguar F-Type är en klassisk sportbil och lämplig hobbybil. Foto: Jaguar

Kia Soul

Vissa älskar väldigt praktiska bilar, andra fnyser åt dem. Vår chefredaktör har tagit den praktiska lådformen till sitt hjärta och använder den som vardagsbil.

Men kanske är den kantiga formen något som legat Kia Soul i fatet? Någon storsäljare har det inte blivit trots att bilen finns både med förbränningsmotor och som elbil.

Ägarbetyg: Kia Soul

Kia Soul är en praktisk vardagsbil med rymlig kupé. Foto: Kia

Mazda MX-30

När vi testade elbilen MX–30 tyckte vi att räckvidden var för kort. Det tyckte uppenbart Mazda också eftersom de lanserade Mazda MX-30 R-EV med räckviddsförlängare.

I dag kan Mazda MX-30 vara en prisvärd andrabil eller pendlarbil för den som inte behöver köra långt.

Ägarbetyg: Mazda MX-30

Elbilen Maxda MX-30 är kan vara ett begagnatfynd – särskilt om du har rätt till elbilspremie. Foto: John Sempill

Mercedes-Benz CLS

När Mercedes-Benz CLS lanserades på 00-talet var det en nydanande bil med låg takhöjd och mycket aerodynamiska former. Mercedes hade helt enkelt gjort en fyradörrars coupé för långresa i hög fart.

Med tiden tog andra Mercedesmodeller efter CLS formspråk och modellen stod inte längre ut. Dessutom blev modellen mindre S-klass och mer E-klass. Följaktligen sjönk försäljningen.

Mercedes-Benz CLS har sålts med flera olika motorer och som med de flesta lyxiga bilar har andrahandsvärdena sjunkit rejält. Därför kan CLS var rätt för den som uppskattar komfort och extra stjärnglans, men inte utan att ruinera sig.

Ägarbetyg: Mercedes-Benz CLS

Mercedes-Benz CLS
Slanka svepande linjer kännetecknar CLS. Tack höjden är begränsad, men mysfaktorn är desto större. Foto: Mercedes-Benz

Mitsubishi Space Star

Mitsubishi Space Star var till en början en liten MPV – Multi Purpose Vehicle. En biltyp som hade sin storhetsperiod under 00-talet. En motsvarande bil idag är Volkswagen Touran.

På senare år har Mitsubishi Space Star blivit en billig småbil som konkurrerar med den dyrare Toyota Yaris.

Ägarbetyg: Mitsubishi Space Star

Mitsubishi Space Star
Mitsubishi Space Star gick från rymlig MPV till billig småbil utan space. Foto: Mitsubishi

Nissan GT-R

Nissan GT-R är en ikonisk sportbil som passar både som GT-vagn på långresa och som banracer. Den senaste generationen lanserades redan 2007.

Fyrhjulsdrift och V6:a med dubbelturbo ger brutal prestanda för sin tid. Idag kan många eldrivna familjebilar ge liknande fartupplevelse.

Ikon-statusen och de goda möjligheterna att modifiera bilen gör den populär men bilen är inget fynd – möjligen en investering.

Ägarbetyg: Nissan GT-R

Nissan GT-R
Nissan GT-R var en sportbil med brutal prestanda när den kom. Idag åker du lika snabbt i många elsuvar. Men GT-R förblir en ikon. Foto: Nissan

Peugeot 508

Likt Ford Focus har Peugeots mellanklassbil 508 blivit ett offer för suv-trenden. Peugeot säljer mycket på design, men deras bilar är även bekväma.

Den som vill ha riktigt roligt bakom ratten kan välja raketkombin Peugeot 508 PSE SW med 380 hästkrafter.

Ägarbetyg: Peugeot 508

Peugeot 508 PSE SW
Snygg, snabb och svenssonkombi. Peugeot 508 PSE SW har allt. Foto: Peugeot

Renault Talisman

Vad är det för fel på en rymlig fransk mellanklasskombi? Jo, den var inte lönsam. Det går att ta mer betalt för suvar och därför kunde inte Renault räkna hem Talisman.

Ägarbetyg: Renault Talisman

Renault Talisman kombi
Renault Talisman ger mycket kombiutrymme för pengarna. Foto: Renault

Volvo V90

Volvos stora kombi offras när Volvo måste fördela sina utvecklings– och produktionsresurser i enlighet med rådande trender. På många marknader har kunderna svårt att se meningen med kombibilar när det finns suvar som uppfattas som ännu mer praktiska.

Systermodellen Volvo S90 tillverkas fortfarande i Kina och har nyligen fått en facelift. Dessutom har S90 fått en eldriven efterträdare i ES90.

Idag är den enda kvarvarande kombin Volvo V60 – och den ska snart läggas ned. Däremot har Volvo sex suvar och crossovers i 30-, 40-, 60-, 70- och 90-serierna. Och snart kommer den sjunde: Volvo EX60.

Volvo V90 ger lyxig komfort och en luftig kupe. Lastutrymmet är djupt, men den sluttande bakrutan stjäl mycket utrymme.

Ägarbetyg: Volvo V90

Volvo V90 Cross Country
Volvo V90 Cross Country är som gjord för svenska vägar med skön komfort, hög markfrigång och fyrhjulsdrift – men har inte blivit lika folkkär som Volvo XC70.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Respektive biltillverkare

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.