Hoppa till innehåll

Biltjuv ratar Volvo – föredrar Porsche

Försedda med avancerad, elektronisk utrustning siktar ligorna in sig på dyra lyxbilar som försvinner spårlöst ur landet. En Porsche löper tre gånger större risk att stjälas än en Volvo. Kostnaderna för bilstölderna ökar lavinartat, trots det gör polisen gör väldigt lite för att spåra tjuvarna.

Biltjuv ratar Volvo – föredrar Porsche
Volvo har jobbat mycket med säkerheten och ligger högt enligt branschens NVSA-norm. Om några veckor ska NVSA bli mera aktiva i Sverige och bland annat starta en ny sajt.

Moderna bilar är standardutrustade med elektroniska spärrar som ska göra det ”omöjligt” att stjäla dem utan tillgång till nycklarna. Men efter ett EU-beslut 2008 är det möjligt för vem som helst att köpa den verkstadsutrustning som behövs för att koda nya nycklar.

Bilstölderna är välorganiserade och täcker alla led, från stöld till transport ur Sverige samt identitetsbyte och registrering i ett nytt land. För någon vecka sedan berättade vi hur en stöldliga annonserade efter förare till stulna lyxbilar.

Totalt sett har antalet bilstölder minskat kraftigt de senaste decennierna, tack vare elektroniska startspärrar. Förra året stals cirka 10.000 bilar. Men mönstret har ändrats och nu är det de dyrare, stulna bilarna som utgör den största belastningen för försäkringsbolagen och därmed i förlängningen bilägarna. Ekonomiskt närmar sig utbetalningarna för stulna bilar i Sverige en halv miljard kronor, varav de äldre bilarna bara står för en femtedel.

För några år sedan stals det knappt några lyxbilar i Sverige och när det hände berodde det på att originalnycklarna kommit på avvägar. Men idag stjäls det flera BMW X5, BMW X6 och Lexus RX 450h i veckan.

”De försvinner och kommer inte tillbaka, de lämnar antagligen landet,” säger Mats Green, produktspecialist Motor på Länsförsäkringar, i en intervju med Svd.se.

Trots att bilstölderna är ett växande problem är det ingen prioriterad kriminalitet för polisens utredningar. Istället läggs enheterna för bilstölder ner i Stockholm och Göteborg.

Eftersom det är så lätt att stjäla dyrbara bilar genom att kopiera nya nycklar är rådet att installera spårningsutrustning, eller försvåra stöld på något annat sätt – till exempel genom att etsa in registreringsnumret i glasrutorna och/eller installera ett extra larm. Stölderna av lyxbilar i Sverige lär inte minska, enligt Mats Green:

”Har man en sådan bil så bör man nog åtgärda det med att sätta in en spårningsutrustning. Det är ju dyra bilar, så det belastar inte bara ägaren utan även försäkringsbolagen,” säger Mats Green.

Hur bra är din bils stöldskydd? Säkerhetsnivån är förstås något som försäkringsbranschen är intresserad av och tillsammans med brittiska kollegor använder man sig av NVSA-normen i Sverige. I somras utsågs de säkraste bilarnaBritish Insurance Vehicle Security Awards. Volvo ligger generellt högt bland biltillverkarna enligt NVSA, ”New Vehicle Security Assessment”. Bland de enskilda bilmodellerna är det framför allt Volkswagen och Audi som ligger i topp. Koncernsyskonen tog hem tio av 16 grenar. Men även Citroën C5, C4 Picasso och C6 hamnade högt upp.

Missa heller inte vår karta över Sverige där det går att se var bilinbrott är mest frekvent. UNIK KARTA: Här sker flest bilinbrott

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.