”Biobränslen är en fruktansvärd klimatlösning och ett svindlande slöseri med mark, mat och miljoner i subventioner”, så drastiskt uttrycker sig den europeiska klimatorganisationen Transport & Environment kring en ny studie som de beställt från forskningsföretaget Cerulogy.
Enligt T&E är produktion av biobränslen som E85 och HVO100 ett ineffektivt resursslöseri som leder till 16 procent högre utsläpp av koldioxid. De flera exempel på hur illa de menar att det står till:
Enorma ytor och mängder av vatten krävs
Nästan lika stor yta som Ukrainas odlingsareal används idag för produktion av biodrivmedel. Om 3 procent av ytan täcktes av solceller skulle det räcka för lika många bilar.
Skulle man i stället täcka hela odlingsytan med solceller så skulle det räcka för att driva en tredjedel av alla världens bilar (om de var elektriska).

Detta innebär också att 25 procent av all vegetabilisk olja som produceras förbränns som biodrivmedel.
– Idag förbränns motsvarande 100 miljoner flaskor vegetabilisk olja i bilar varje dag, vilket innebär att en femtedel av all vegetabilisk olja aldrig ens används till mat, uppger T&E.
För att odla biobränsle som räcker för att köra 10 mil krävs 3 000 liter vatten.

Reduktionsplikten avgörs efter valet
Under sommaren 2025 höjdes inblandningen av biobränsle som HVO eller bioetanol i bensin och diesel (reduktionsplikt) för att sänka de totala koldioxidutsläppen. Ekvationen bygger på att biobränsle ger lägre livscykelutsläpp (det vill säga de utsläpp som uppstår när biodrivmedlen produceras).
T&E:s uppgifter om att biobränsle ger 16 procent högre utsläpp går på kollisionskurs med den allmänna uppfattningen om utsläppen vid produktion av biodrivmedel.
T&E råder världens politiker att prioritera elektrifiering framför andra lösningar som de inte ser som lika hållbara och effektiva.
Inom EU är alla länder tvingade att tillämpa reduktionsplikt. I Sverige ska en statlig utredning som bli klar om drygt ett år avgöra hur stor reduktionsplikten bör vara.