Hoppa till innehåll

Larm: Biobränsle ger högre CO2-utsläpp än bensin och diesel

Biodrivmedel blandas i bensin och diesel för att sänka CO2-utsläppen. Nu larmar T&E att reduktionsplikten har motsatt verkan och att produktion är ett resursslöseri.

”Biobränslen är en fruktansvärd klimatlösning och ett svindlande slöseri med mark, mat och miljoner i subventioner”, så drastiskt uttrycker sig den europeiska klimatorganisationen Transport & Environment kring en ny studie som de beställt från forskningsföretaget Cerulogy.

Enligt T&E är produktion av biobränslen som E85 och HVO100 ett ineffektivt resursslöseri som leder till 16 procent högre utsläpp av koldioxid. De flera exempel på hur illa de menar att det står till:

Enorma ytor och mängder av vatten krävs

Nästan lika stor yta som Ukrainas odlingsareal används idag för produktion av biodrivmedel. Om 3 procent av ytan täcktes av solceller skulle det räcka för lika många bilar.

Skulle man i stället täcka hela odlingsytan med solceller så skulle det räcka för att driva en tredjedel av alla världens bilar (om de var elektriska).

Illustration över hur mycket mindre area som krävs för att driva elbilar med solceller än förbränningsbilar med biobränsle.
Illustration från T&E över hur mycket mindre area som krävs för att driva elbilar med solceller än förbränningsbilar med biobränsle.

Detta innebär också att 25 procent av all vegetabilisk olja som produceras förbränns som biodrivmedel.

– Idag förbränns motsvarande 100 miljoner flaskor vegetabilisk olja i bilar varje dag, vilket innebär att en femtedel av all vegetabilisk olja aldrig ens används till mat, uppger T&E.

För att odla biobränsle som räcker för att köra 10 mil krävs 3 000 liter vatten.

Illustration över hyr mycket odlingsareal som används för produktion av biodrivmedel.
2030 beräknas den odlingsyta som behövs för produktion av briobränsle motsvara världens sjätte största land. Illustration: T&E

Reduktionsplikten avgörs efter valet

Under sommaren 2025 höjdes inblandningen av biobränsle som HVO eller bioetanol i bensin och diesel (reduktionsplikt) för att sänka de totala koldioxidutsläppen. Ekvationen bygger på att biobränsle ger lägre livscykelutsläpp (det vill säga de utsläpp som uppstår när biodrivmedlen produceras).

T&E:s uppgifter om att biobränsle ger 16 procent högre utsläpp går på kollisionskurs med den allmänna uppfattningen om utsläppen vid produktion av biodrivmedel.

T&E råder världens politiker att prioritera elektrifiering framför andra lösningar som de inte ser som lika hållbara och effektiva.

Inom EU är alla länder tvingade att tillämpa reduktionsplikt. I Sverige ska en statlig utredning som bli klar om drygt ett år avgöra hur stor reduktionsplikten bör vara.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images
Illustrationer: T&E

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.