
I den tyska premiumligan har man stenhård koll på varandra och vid varje generationsskifte förbättras modellerna för att överträffa konkurrenterna. Nya BMW 3-serie Touring, med internkoden F31, är förstås inget undantag och vi har nu alla fakta och bilder på den modell som många tjänstebilsförare gärna skulle se på garageuppfarten.
Vi erkänner direkt att vi och våra tyska kollegor på auto motor und sport gissade fel på bagagerumsvolymen (vi trodde den skulle hamna kring 450 liter). Nya BMW 3-serie Touring drar nytta av att den blivit en knapp decimeter längre och volymen ökar med 35 liter till 495 liter. Vilket händelsevis är precis så mycket som behövs för att bli störst i klassen, då Audi A4 Avant rymmer 490 liter och Mercedes C-klass kombi 485 liter. Med nedfällt baksäte ökar volymen till 1.500 liter (samma som C-klass, A4:an sväljer 1.430 liter).
Det delbara baksätet (40/20/40) är standard och kostar inget extra, vilket det däremot gör på sedanmodellen. Elektrisk öppning av bakluckan är också standard. Som vi ser på bilderna blir ”golvet” nästan plant utan skarv med nedfällt baksäte och det ingår även en skyddsplåt som ska undvika repor vid inlastning.
Som förut går det att öppna bakrutan separat och det är en detalj som inte minst hundägare uppskattar. Som tillval finns en ”handsfree” öppning av bakluckan där man öppnar luckan genom att sticka in en fot under stötfångaren.

Som väntat är det inga större förändringar i övrigt som utmärker Touringmodellerna framför den sedanmodell som lanserades i oktober förra året. Touring börjar säljas i höst som 328i (fyrcylindrig), 330d (sexcylindrig) och 320d, men fler modellversioner kommer liksom xDrive (fyrhjulsdrift). Nästa modell efter 3-serie Touring blir den nya GT-modellen, samt coupé- och cabrioletmodellerna i 4-serien, men de dröjer till 2013.
Sexväxlad manuell låda är standard i de fyrcylindriga motorerna och den åttastegade automaten är standard till sexorna. Med automaten i kombination med 320d blir förbrukningssiffrorna 4,6 l/100 km och CO2-utsläppet 122 g/km. Snålare version följer i vinter då modellutbudet utökas med 320i, 318d samt 316d Touring.
Tillvalen är förstås många och de som funderar på en BMW 3-serie Touring har fyra grundnivåer att välja på: Sport Line, Luxury Line, Modern Line och M Sportpaket. Sport Line har fler svartlackerade detaljer och de som gillar att det gnistrar i solen väljer mellan Luxury Line (krom) och Modern Line (matt aluminium).
M Sportpaket är precis det som vi förväntar oss med tuffare exteriöra detaljer, sportratt, sportväxelspak, 18- och 19-tums fälgar, sportfjädring, med mera. Som tillval till M Sportpaket finns också större bromsar.
Svenska priser får vi återkomma till, liksom närmare detaljer om leveransstart. De som vill fördjupa sig i BMW:s pressrelease om 3-serie Touring kan klicka på länken och få hem en engelskspråkig version som pdf-dokument.