
Vad har gamla Saab 2-takt och nya BMW 5-serien gemensamt? Inte mycket, skulle nog de flesta hävda, men ansiktslyfta 5-serien har numera en funktion i den åttastegade automatlådan som gör att bilen kan ”frihjula”, eller ”segla” som BMW vill kalla det hela. När föraren lyfter på gasen i landsvägsfart frikopplas drivlinan och bilen glider ner i hastighet med minimala förluster.
De som valt till Professional-navigationen i sin BMW 5-serie ”facelift” kan dessutom få hjälp att planera sin körning och i god tid sänka farten via funktionen ”Eco Pro Route”.
På utsidan ser vi en del förändringar som markerar ansiktslyftet men de är inte enbart till för att visa att du har senaste årsmodellen. Nya BMW 5-serien har också blivit halare i luften och Cd-siffran anges nu till 0,25.
EU-lagstiftningen kräver renare motorer och inför stundande Euro 6 i september 2014 har BMW anpassat samtliga motorer i 5-serien facelift för de hårdare kraven. En snålare instegsmodell är BMW 518d som finns som både sedan och Touring (kombi). Sedanmodellen har fått sin förbrukning sänkt till 4,5 l/100 km och CO2-utsläppet är 119 g/km.
De som gillar fyrhjulsdriften har nu fler alternativ och xDrive finns även till 520d, både sedan och Touring. Totalt är det sju Touring-modeller av 5-serien som får xDrive som möjligt tillval och åtta av 5-serie sedan. Fyra BMW 5-serie GT kan fås med fyrhjulsdrift, xDrive.
Bagageutrymmet har blivit omarbetat på den ansiktslyfta BMW 5-serien facelift och volymen anges nu till 500 liter jämnt, en ökning med 60 liter. På utsidan hittar vi nya lättmetallfälgar, nya kulörer och på insidan av 5-serien blir också nya färger och fler tillval.
De som vill grotta ner sig i alla detaljer kring BMW 5-seriens ”facelift” kan klicka på länken och ladda hem den engelska pressreleasen som pdf-dokument. Här finns 81 sidor med detaljerad information om nya BMW 5-serien.