Vi har bekantat oss med BMW:s första hybridbil – ActiveHybrid7. Kraften och de officiella siffrorna imponerar men vi är inte helt nöjda.
Utseendemässigt känner man igen hybridversionen på ”ActivHybrid 7″-emblem på C-stolpen samt bakstammen. Hybridversionen får också en unik ljusblåfärg samt nya, mer aerodynamiska, 19”-fälgar som sänker förbrukningen med 2 g/km.
Hej Nisse, du är visst i München och har kört BMW 7-serie Hybrid. Vad är ditt första intryck?
7-serien känner vi till sedan gammalt – eller i alla fall sedan 2008 – och hybridmodellen har samma personlighet. Det intressanta med ActiveHybrid7, som BMW envisas att kalla den, är att den är BMW:s första hybridversion någonsin, tillsammans med ActiveHybridX6 som lanseras samtidigt. Men när X6 är en fullhybrid är 7-serien en enklare mildhybrid. Anledningen är att BMW ville behålla 7-seriens egenskaper så intakta som möjligt, utan att addera för mycket vikt och minska ned utrymmena mer än nödvändigt. I X6 har de mer plats till fullhybridsystemet samt att den redan är en stor koloss och kunderna har lättare att acceptera den höga vikten.
Hur skiljer den sig från vanliga 7-serien?
Även mildhybridsystemet ökar vikten med 100 kg och bagageutrymmet minskar med 40 liter. Utöver litiumjonbatteriet och elmotorn på 20 hk och 210 Nm har ActiveHyrid7, som första BMW, en luftkonditionering som inte drivs med en aggregatrem via motorn. Istället drivs den av en elmotor, direkt från litiumjonbatteriet. Detta för att luftkonditioneringen ska fungera när motorn stängs av vid tomgångskörning. Hybriden har alltså start/stopp-teknik i den åttaväxlade automatlådan. Bensinmotorn är från 750i men BMW har höjt laddtrycket. Nu ger motorn 449 hk och 650 Nm. I 750i ger den 407 hk och 600 Nm. Tillsammans med elmotorn står maximalt 465 hk och 700 Nm till mitt förfogande.
ActiveHybrid 7 är en mildhybrid. Det innebär att man inte enbart kan köra på eldrift, utan elmotorn skjuter till kraft vid behov och regenererar bromskraften.
Varför har de ökat effekten på bensinmotorn?
Innan jag åkte till München trodde jag att BMW ville ge kunderna mer för pengarna än bara 20 hk extra – alltså att de ville särskilja den mer från vanliga 750i. Men tydligen så är det en anpassning till elmotorns höga vrid direkt från start. Genom att ger mer effekt tidigare blir det en smidigare övergång när bensinmotorn tar över allt mer från elmotorn.
Är det något som har överraskat positivt?
Det är nog faktauppgifterna för den nya drivlinan. Enligt de officiella uppgifterna når hybridversionen 100 km/h efter bara 4,9 sekunder och förbrukningen uppges till 9,4 l/100km. Det är V12-prestanda till förbrukningen av en sexcylindrig motor. Kraften märks ute på de tyska vägarna och det är en tydlig skillnad från 750i.
Har du något negativt att rapportera?
Ja, det är faktiskt från själva körningen. Drivlinan känns inte tillräckligt förfinad, inte så bra som man skulle vilja. Den åttastegade automatlådan imponerade i 760i men här, tillsammans med start/stopp och hybridtekniken, känns den inte alls lika smidig. Även om motorn startar snabbt när man lyfter foten från bromspedalen, är det bra om man väntar någon tiondel extra innan man kör iväg. Annars blir det en ryckig start.
Dessutom gick elmotorn endast in med extra "boost" när man gjorde en kraftigare fartökning. Jag hade hoppas att elmotorn skulle gå in vid en lättare fartökning mellan 70-80 km/h, men så var inte fallet på min provbil, vilket inte känns särskilt miljövänligt.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
Varken lanseringsdatum eller pris är fastställt. Troligtvis kommer den till Sverige i mars/april 2010 och enligt de preliminära priserna i Tyskland blir hybridversionen omkring 150.000 kr dyrare än 750i. Alltså cirka 1.050.000 kronor.
En längre provkörningsrapport kommer i auto motor & sport nummer 24, finns i butik 17 november.