Hoppa till innehåll

BMW-chefen: "Framhjulsdrift kommer"

BMW-chefen Norbert Reithofer bekräftar att man utvecklar en ny plattform för små, framhjulsdrivna modeller. Den ska användas av Mini, BMW och externa partners. Kanske förklarar det alla rykten om ett samarbete mellan Saab och BMW? BMW-chefen Norbert Reithofer bekräftade under den årliga ”Bilanzpressekonferenz” att det kommer framhjulsdrivna modeller med den blåvita propellern i fronten. Samtidigt […]

BMW-chefen Norbert Reithofer bekräftar att man utvecklar en ny plattform för små, framhjulsdrivna modeller. Den ska användas av Mini, BMW och externa partners. Kanske förklarar det alla rykten om ett samarbete mellan Saab och BMW?

BMW-chefen: "Framhjulsdrift kommer"

BMW-chefen Norbert Reithofer bekräftade under den årliga ”Bilanzpressekonferenz” att det kommer framhjulsdrivna modeller med den blåvita propellern i fronten. Samtidigt investerar man stort i produktionen, inte minst i Kina.

Jodå, det kommer framhjulsdrivna BMW-modeller. Det bekräftade koncernchefen Norbert Reithofer under den årliga ”Bilanzpressekonferenz” som hölls den 17 mars. Nästa generation Mini ska få en plattform som även ska användas av BMW för små fram- och fyrhjulsdrivna modeller.

Modellerna på den nya plattformen börjar komma vid 2014 och omfattar bilar med en längd från 3,8 upp till 4,3 meter (från Polo till Golf, om man så vill). Upp till 20 olika modeller kan dela på samma plattform och den årliga produktionen kan uppgå till 600.000 – 800.000 bilar. Enligt Norbert Reithofer förväntar man sig en årlig tillväxt för Mini-segmentet (små premiumbilar) på fyra till sex procent per år och där måste man utöka sin närvaro, även med BMW:s varumärke.

Förutom egna modeller söker BMW även samarbetspartners för att dela på kostnaderna för nya plattformen. Enligt utvecklingschefen Klaus Draeger för man diskussioner med olika parter men namngav dem inte närmare. Däremot medgav Draeger att det är ”naturligt att prata med sina nuvarande samarbetspartners först” vilket i så fall innebär PSA-koncernen (Peugeot och Citroën) där man redan har en mångårig samproduktion av motorer och transmissioner.

Klaus Draegers besked om externa partners för nya plattformen kan också kasta ett nytt ljus över de envisa ryktena om att Saab och BMW förhandlat om samarbeten. I Saabs nuvarande affäsplan finns det inget ekonomiskt utrymme för en ”9-1” men det är ingen hemlighet att företagsledningen gärna vill komplettera sin modellflora med en mindre bil. Det ryktas även om att Saab förhandlar om köp av dieselmotorer från BMW för sin europeiska version av suvmodellen 9-4X – i så fall ett första, tydligt steg bort från beroendet av GM:s drivlinor.

De nya, mindre modellerna ska hjälpa BMW att nå riktigt låga CO2-nivåer i framtiden. Målet är att komma ner från nuvarande 150 g/km i genomsnitt till endast 117 g/km under år 2020. För att nå dit krävs omfattande investeringar i både utveckling och produktion. Under 2009 och 2010 ska BMW satsa en miljard euro på fabrikerna i Tyskland och Spartanburg-fabriken i USA får en investering på 750 miljoner dollar.

Kinesiska Shenyang-fabriken får motsvarande satsning på 600 miljoner euro, tillsammans med de kinesiska ägarna. Produktionsvolymen i Kina ska öka från 41.000 bilar till 100.000 årligen. Med de nya investeringarna ska volymen på sikt upp till 300.000 bilar per år.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.