Medan flera konkurrenter nu tvingas backa från tidigare elbilslöften, pekar BMW:s strategi på något annat: långsiktig marknadsförståelse och teknisk mångsidighet.
På motortillverkningen i Steyr, Österrike, tillverkades 1,2 miljoner förbränningsmotorer under 2024.
Fabrikschefen Klaus von Moltke förklarar i en intervju med Automobilwoche att ”förbränningsmotorn är vår grund och kommer också att finansiera vår framtida verksamhet”.
Han tillägger att utvecklingen av tre- till åttacylindriga motorer fortsätter – i linje med kommande Euro 7-regler.
Läs också: BMW:s M-chef: ”Eldrift är överlägset”
El utan löften
BMW är en av få stora tillverkare som aldrig lovade att fasa ut bensin- och dieselmotorer. När andra satte hårda tidslinjer för elektrifiering valde BMW att avstå – ett beslut som i dag ser allt mer strategiskt ut.
Vd:n Oliver Zipse har upprepade gånger betonat att övergången till eldrift inte ska forceras. Höga priser, bristfällig laddinfrastruktur och globalt ojämn efterfrågan är skäl till att kunderna måste få välja själva.
Den inställningen stärks nu när elbilsandelen i BMW-koncernen fortfarande är relativt låg – 19 procent under första kvartalet 2025.
Parallell satsning
Samtidigt förbereder sig BMW för framtiden. I Steyr pågår redan förproduktion av nästa generations elmotorer för den kommande Neue Klasse-plattformen.
Den första modellen, en ny iX3, ska ha premiär på IAA i München i september och gå i produktion senare i år i Debrecen, Ungern.
Parallellt testar BMW även alternativa drivmedel för dieselbilar, som HVO100 – en fossilfri diesel gjord på vätebehandlade vegetabiliska oljor.
Enligt företaget kan koldioxidutsläppen minska med upp till 90 procent jämfört med traditionell diesel. Bilar som tillverkas i Tyskland fylls redan med HVO100 innan de skeppas till återförsäljare.
Redo för alla scenarier
BMW:s mål är att nå en 50/50-fördelning mellan el och förbränning till 2030 – en ambitiös men flexibel riktning.
Medan andra bygger sin strategi på antaganden om politiska beslut, som ett EU-förbud mot nya bensinbilar från 2035, väljer BMW att förbereda sig för alla scenarier.
– Det är inte vår uppgift att spekulera i det. Vår uppgift är att vara redo för alla utfall och säkerställa vår leveranskapacitet, säger von Moltke.